در حال بارگذاری ...
  • فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- هدی فلاح ، شهرام گیل‌آبادی، حمید‌رضا افشار

    بررسی شیوه ی نگارش نمایش رادیویی‌ سه‌بعدی
    بر اساس نظریه ی تخیل: مطالعه‌ی موردی نمایش باینورال اتاق بازجویی

    هر رسانه به عنوان یک فرم خاص، ماهیت‌ایده‌پردازی خاصی را که به مفهوم سازی منجر شود می‌طلبد. نمایش‌رادیویی هم به عنوان نوعی رسانه برای نگارش، از این مهم مستثنی نیست و در شکل ایده‌آلش باید تنها در رسانه‌های شنیداری قابل درک باشد. بر همین اساس می‌توان تصور کرد که تفاوت‌هایی که سه‌بعدی بودن در نمایش‌رادیویی ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که این نمایش‌ها، ماهیت‌ایده‌پردازی و الگوی نگارش متفاوت خاص خود را داشته باشند. در این مقاله با استفاده از نظریه‌ی تخیل و بررسی تفاوت‌های سیستم‌های مختلف پخش‌رادیویی از نظر زیبایی‌شناختی به الگوی شخصیت خاموش، دست پیدا می‌کنیم؛ در این الگو، POL شخصیت اصلی داستان بر مخاطب قرار گرفته، بر مرکز منطبق است؛

    .

    .

    .

    .

    .

     

    علاقمندان و پژوهشگران محترم می توانند چکیده مقالات فصلنامه را از طریق فایل های زیر مطالعه کرده و برای دریافت کامل متن مقالات به سایت  www.magiran.com مراجعه فرمایند.




    مطالب مرتبط

    فصلنامه شماره 64

    فصلنامه شماره 64

       در زندگی ما انسان ها چه اتفاقی رخ می دهد که به دیدن اثری نمایشی می رویم و در یک تجربۀ خلاق زیباشناسانۀ صحنه ای سهیم می شویم؟ ناگفته پیداست که با آگاهی و انتخابی قبلی به سمت مکان یا محل نمایش می رویم. ابتدا بلیط می خریم سپس وارد تالار انتظار می شویم که مکانی است غالبا زیبا، ...

    |

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- سیدعلی عسگری ، فرهاد ناظرزاده کرمانی ، احمد جولائی

خوانش سورئالیستی تعزیه درویش، موسی و مقدمات شهادت امام ثقلین جناب امام حسین از منظر زمان و مکان
    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- سیدعلی عسگری ، فرهاد ناظرزاده کرمانی ، احمد جولائی

    خوانش سورئالیستی تعزیه درویش، موسی و مقدمات شهادت امام ثقلین جناب امام حسین از منظر زمان و مکان

    کنکاش و پژوهش درباره‌ی سبک‌شناسی نمایش ایرانی (به هر گونه چه سیاه‌بازی و چه نقالی و چه تعزیه و یا ...) بسیار کم صورت گرفته است و بسیار زیاد نیاز به پژوهش دارد و بدتر این که در کل مکتب سوررئالیسم بر خلاف شهرت و ...

    |

    فصلنامه  شماره 64 -- سمیه آورند ،  محمد رضا شهبازی

بازآفرینی ادبیات داستانی ایران در ادبیات دراماتیک جهان با نگاه ویژه به قاضی حمص، دیوان بلخ و دُلُپاتس (سندباد نامه) در تاجر ونیزی ویلیام شکسپیر
    فصلنامه شماره 64 -- سمیه آورند ، محمد رضا شهبازی

    بازآفرینی ادبیات داستانی ایران در ادبیات دراماتیک جهان با نگاه ویژه به قاضی حمص، دیوان بلخ و دُلُپاتس (سندباد نامه) در تاجر ونیزی ویلیام شکسپیر

    ادبیات کلاسیک ایران درطول سالیان و قرن‌های متوالی، باعث تحول در ادبیات جهانی شده و همواره از سوی بسیاری از نویسندگان در سطح جهانی مورد استقبال و اقتباس قرار گرفته است. بنابر نظریه  بینامتنیت، ...

    |

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- مهدی حامدسقایان

بررسی وضعیت نشرِ کتاب های مرتبط با تئاتر مقاومت در ایران
(با تأکید بر چاپ آثار در ابتدای دهه های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی)
    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- مهدی حامدسقایان

    بررسی وضعیت نشرِ کتاب های مرتبط با تئاتر مقاومت در ایران
    (با تأکید بر چاپ آثار در ابتدای دهه های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی)

    بررسی کمی و کیفیِ چاپ و انتشارِ آثار مرتبط با تئاتر مقاومت از جمله نمایشنامه­ ها و کتاب­های تخصصی می­تواند بازتاب دهندة میزانِ رشد و توسعة این گونة تئاتری در کشورمان باشد. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی ...

    |

    محسن حکیمی ، حمیدرضا افشار، فاطمه شاهرودی

مقایسه ی تطبیقی رویکرد لی استراسبرگ، استلا آدلر و سنفورد مایسنر 
در روند تمرینات عملی هدایت بازیگر از درون به بیرون و از بیرون به درون
    محسن حکیمی ، حمیدرضا افشار، فاطمه شاهرودی

    مقایسه ی تطبیقی رویکرد لی استراسبرگ، استلا آدلر و سنفورد مایسنر
    در روند تمرینات عملی هدایت بازیگر از درون به بیرون و از بیرون به درون

    خلق شخصیت نمایش در یک تعامل دو سویه بین بازیگر و کارگردان، و ارائه ی آن شخصیت به نحوی باورپذیر به مخاطب به مفهوم هدایت بازیگر است و به دو  شیوه ی مرسوم صورت می گیرد. نخست از درون به بیرون و دوم از بیرون به درون. زندگی ...

    |

    نظرات کاربران