در حال بارگذاری ...
  • رفیق نصرتی ، محمدباقرقهرمانی ، بهروز محمودی بختیاری

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر؛ از پولیس تا شهر مدرن

    تعریف استعاره‌های شناختی در زبان‌شناسی شناختی، نگرش معمول در باب استعاره‌ها که آنها را صرفاً آرایه‌هایی ادبی و مربوط به قلمرویی ورای زبان روزمره می‌داند متحول کرده است و استعاره‌ها را واجد کارکردی شناختی می‌داند که تبیین کنندۀ نحوۀ نگرش گویشوران یک زبان به زیست‌-جهان پیرامون شان است. زبان‌شناسی شناختی بر خلاف نظریه‌های کلاسیک، استعاره‌ها را موضوعی صرفاً زبانی تلقی نمی‌کند بلکه بر این باور است که استعاره‌ها به حوزۀ اندیشه تعلق دارند و در آن‌ها نگاشت‌های کلیِ مربوط به قلمرو‌های مفهومی اتفاق می‌افتد. در این نگره، کاربرد استعاره‌ها واجد نوعی مفهوم سازی است. مسألۀ این مقاله تبیین تحولی است که در رابطۀ شهر و تئاتر از خلال گذار از آتن دوران یونان باستان به شهر در دوران مدرن رخ می‌دهد بر مبنای نگرش به استعاره در پارادایم شناختی. مطالعۀ رابطۀ شهر و تئاتر در دوران یونان باستان نشان می‌دهد؛ گزارۀ « تئاتر پولیس است» که در آن برای فهم تئاتر از استعارۀ پولیس استفاده می‌شود بر بنیان رابطۀ این دو پدیده حاکم است. در حالی که در شهرهای مدرن این رابطه با گزاره‌ای معکوس تبیین می‌شود که در آن تأکید می‌شود « شهر تئاتر است». بر اساس صورتبندی نظری استعاره در زبان‌شناسی شناختی، این مقاله نتیجه گرفته است، گزارۀ « تئاتر پولیس است» در آتن قرن پنجم ق.م روشن کنندۀ درک شناختیِ سوژه‌های زیست-جهان آتنی از تئاتر به عنوان نوعی قلمرو مفهومیِ انتزاعی است که باید بر حسب پولیس که قلمروی عینی و تجربه شده بود درک می‌شد. ...

    .
    .
    .
    .
    .
    علاقمندان و پژوهشگران محترم می توانند چکیده مقالات فصلنامه را از طریق فایل های زیر مطالعه کرده و برای دریافت کامل متن مقالات به سایت  www.magiran.com مراجعه فرمایند.  




    مطالب مرتبط

    نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد حضور غائب و فضای خارج صحنه در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة 
سوزان گلسپل
    نرگس یزدی

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد "حضور غائب"" و فضای خارج صحنه" در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة
    سوزان گلسپل

    شخصیت‏های نمایشی تاًثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده‏اند. بخشی از جذابیت آنها مربوط به حضور صحنه‏ای آنهاست. با اینحال، شخصیت‏های نمایشی‏ای  وجود دارند که در صحنه ظاهر نمی‏شوند، اما ...

    |

    عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی
    عبدالحسین مختاباد

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی

    موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب می‌آید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران می‌باشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به شمار می‌آید. در تمام دنیای اسلام، ایران و ...

    |

    فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--بررسی جامعه‌شناختیِ کنش مشترک از منظر تعامل‌گرایی نمادینِ هربرت بلومر در نمایشنامه‌ی تاریخی- سیاسیِ فَنشِن نوشتۀ دیوید هِر
    فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--بررسی جامعه‌شناختیِ "کنش مشترک" از منظر تعامل‌گرایی نمادینِ هربرت بلومر در نمایشنامه‌ی تاریخی- سیاسیِ فَنشِن نوشتۀ دیوید هِر

    هربرت بلومر، جامعه‌شناس آمریکایی معاصر، یکی از چهره های تأثیر‌گذار در حوزۀ جامعه شناسی در سطح روابط خُرد افراد با یکدیگر است. "کنش مشترک"،  در حیطه "تعامل‌گرایی نمادین"  شاید مهم‌ترین ...

    |

    آرزو بابایی،  مصطفی مختاباد،محمدرضا شریف زاده

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- ملکه زیبایی لی نین با تاکید بر شاخصه ی خشونت و بر اساس نظریات ژاک لکان
    آرزو بابایی، مصطفی مختاباد،محمدرضا شریف زاده

    فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- ملکه زیبایی لی نین با تاکید بر شاخصه ی خشونت و بر اساس نظریات ژاک لکان

    هدف از این مقاله، جستاری روانکاوانه­ بر شخصیت­های زن ( مگ و مورین) درنمایشنامه "ملکه زیبایی­لی­نین" اثر مارتین مک­دونا است. علی­رغم این­که این نمایشنامه یکی از مطرح­ترین آثار نوشته­ شده در ...

    |

    نظرات کاربران