در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
ایرج افشاری اصل

بـررسی عنصر روایـت در اسطوره‌ی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای
ایرج افشاری اصل

بـررسی عنصر روایـت در اسطوره‌ی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای

چکیده‌ یکی از دغدغه‌های دیرین بشری در طول تاریخ مقابله با پدیده­ی مرگ و نیستی بوده است. آدمی از طریق مقابله با مرگ سعی کرده تا به زندگی خود دوام بیشتری ببخشد. او در مقابل ...


سیمین امیریان

ساماندهی گروههای نمایشی با شیوه ی نوین مدیریتی؛ عقل جمعی و گسترش تئاتر
سیمین امیریان

ساماندهی گروههای نمایشی با شیوه ی نوین مدیریتی؛ عقل جمعی و گسترش تئاتر

چکیده با نگاهی موشکافانه به تحولات هنر نمایش در روند تاریخ درمی‌یابیم که این هنر وسیله‌ای برای بسترسازی فرهنگی در جوامع گوناگون بوده و همین امر به‌تدریج ارتقاء فرهنگی جوامع را نیز موجب ...


لیلی گله داران

تئاتر بدون بازیگر: هاینر گوبلز و پست دراماتیسم در اجرای اشیاء اشتیفتر
لیلی گله داران

تئاتر بدون بازیگر: هاینر گوبلز و پست دراماتیسم در اجرای اشیاء اشتیفتر

چکیده      در نیمه ی دوم قرن بیستم، از یک سو ظهور پرفورمنس با انحلال مرزبندی میان هنرها و تلفیق رسانه ها و از سوی دیگر نفوذ تکنولوژی به عرصه ی هنرهای آوانگارد، باعث شد تئاتر بازتعریفی ...


محسن حکیمی- حمیدرضا افشار

تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن
 بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا
محسن حکیمی- حمیدرضا افشار

تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن
بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا

چکیده دراماتورژی مرحله­ی نخست یک اجرا است که نه با متن آغاز می­شود و نه با اتمام نمایش پایان می­یابد. اهمیت استفاده از این اصطلاح برای باربا، در مرکز توجه قرار دادن کنش و تأکید بر فرآیند ...


هادی موسوی- مهرداد رایانی مخصوص

حاکمیتِ مطلقِ شرّ در تراژدی‌های شکسپیر با تمرکز بر آرا هانا آرنت
هادی موسوی- مهرداد رایانی مخصوص

حاکمیتِ مطلقِ شرّ در تراژدی‌های شکسپیر با تمرکز بر آرا هانا آرنت

چکیدهآیا شرّ، ماهیتی مستقل [مطلق] دارد و بر انسان و کارویژه‌هایش تاثیر می‌گذارد و یا انسان با کارویژه‌‌هایش، آن را می‌سازد؟ شرّ، ماهیتی تقدیری و جبرگونه دارد یا برآمده از اراده و ...


محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی

بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس
محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی

بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس

چکیده: افکار و عقاید سوفسطائیان همواره مورد توجه فیلسوفان بوده­ است. چنان که پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لِسکی، الاهوائی، هگل و دیگران به طور گسترده با دو ...


فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 68)

فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی ۶۸)

علاقه مندان می توانند در این شماره مقاله های زیر را بخوانند: رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در ...


غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی

تأثیر زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران
غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی

تأثیر زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران

چکیده: نمایش غربی در بحبوحه‌ی مواجهه‌ی جامعه‌ی سنتی ایران و تجدد‌ غربی شکل گرفت. این نمایش عمدتاً در قالب ژانر کمدی عرضه شد و جای خود ...


۱ ۲  ۳  ۴ »
۱۲ از ۹۱ نتیجه
۱ از ۸ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰