در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
فروغ کاظمی، محمد لارتی

شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی
فروغ کاظمی، محمد لارتی

شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی

در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است در پی آن  به بررسی نظامهای بصری، رمزگان های ...


پرستو محبی، فریندخت زاهدی

اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی
(با تأکید بر نمایشنامه‏های دهۀ 60 و 70)
پرستو محبی، فریندخت زاهدی

اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی
(با تأکید بر نمایشنامه‏های دهۀ ۶۰ و ۷۰)

در مطالعات روایت‌شناسی، روایت به‌عنوان "توالی رویدادها" تعریف می‌شود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار می‌گیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده گرفته می‌شود. اما در درام فضا به شکلی برجسته نمود ...


علیرضا فخرکننده

کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:
مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر
علیرضا فخرکننده

کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:
مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر

صحنه­هایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سه­گانه­ای (شامل ترحم در تاریخ۱، سرزنش بی­پایان۲ و صحنه­هایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دهه­ی ۱۹۸۰ که در آن موضوع ...


مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری

واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ
مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری

واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ

اصطلاح «داغ ننگ» ریشه‌ی یونانی دارد و امروزه جهت اشاره به ویژگی یا صفتی به کار برده می‌شود که شدیداً بدنام کننده یا ننگ آور است. در این مطالعه با توجه به خاستگاه اولیه داغ ننگ، دو تراژدی آژاکس اثر سوفوکل و ...


فصلنامه شماره 67

فصلنامه شماره ۶۷

آیین، یک پدیده استثنایی فرهنگی- هنری است که روایت گر قیل وقال های رمزآمیز و صندوقچه اسرار گفته ها و ناگفته های سرزمین است. واکنشی حسی و زیباشناسانه در زبان و بیان هنری. گونه ای از بازی در پیرامون جامعه با روحی طغیان گر و سنتی. آیین، هنر است چون ذهنی متافیزیکی دارد. با رمزوراز ...


بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی

بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزش‌های اخلاقی
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی

بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزش‌های اخلاقی

در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزش­هایی را برمی­گزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را می­آفریند و با این کار دیگران را نیز به التزام به ارزش­ها و اخلاق ساختة خود دعوت ...


محمد راغب، مهدی فیضی

مثال تعزیه و مسئله بازنمایی
محمد راغب، مهدی فیضی

مثال تعزیه و مسئله بازنمایی

بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که «تعزیه» خوانده می‌شود- ...


اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی

 هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا  تا آیین نمایشی گلی گلی  بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا را - در دو متن کهن  پارسی : ...


میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام

هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران می‌باشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای بیماران می پردازد.آیین زار نیز آیینی نمایش واره با ...


مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح

تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی
مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح

تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی

نمایشنامه‌ی شاعرانه عنوانی است که برای برخی متون نمایشی از جمله آثار بهرام بیضایی به کار برده می‌شود  اما کمتر تحلیل و تعریفی از اینگونه نمایشنامه‌ها ارائه شده است. این مقاله به دنبال روشی مناسب برای ...


مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه

ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک روى مى­دهد. در این مقاله به تحلیل و مقایسه­ى ...


« ۱  ۲ ۳  ۴ »
۱۲ از ۸۲ نتیجه
۲ از ۷ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰