در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
فصلنامه شماره 67

فصلنامه شماره ۶۷

آیین، یک پدیده استثنایی فرهنگی- هنری است که روایت گر قیل وقال های رمزآمیز و صندوقچه اسرار گفته ها و ناگفته های سرزمین است. واکنشی حسی و زیباشناسانه در زبان و بیان هنری. گونه ای از بازی در پیرامون جامعه با روحی طغیان گر و سنتی. آیین، هنر است چون ذهنی متافیزیکی دارد. با رمزوراز ...

صفحه اصلی,مرور |

بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی

بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزش‌های اخلاقی
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی

بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزش‌های اخلاقی

در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزش­هایی را برمی­گزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را می­آفریند و با این کار دیگران را نیز به التزام به ارزش­ها و اخلاق ساختة خود دعوت ...

مقاله و چکیده |

مصطفی مرادیان، فریدون علیاری

بررسی نقش ماکت در طراحی صحنه تئاتر و سینما
مصطفی مرادیان، فریدون علیاری

بررسی نقش ماکت در طراحی صحنه تئاتر و سینما

طراحان صحنه تئاتر و سینما از طریق راه‌های مختلف فضای صحنه را طراحی و معرفی می‌کنند. ساخت ماکت[۱] صحنه یکی از مهم‌ترین این راه‌ها به حساب می‌آید. امروزه استفاده از ...

عکس,مقاله و چکیده |

محمد راغب، مهدی فیضی

مثال تعزیه و مسئله بازنمایی
محمد راغب، مهدی فیضی

مثال تعزیه و مسئله بازنمایی

بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که «تعزیه» خوانده می‌شود- ...

عکس,مقاله و چکیده |

اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی

 هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا  تا آیین نمایشی گلی گلی  بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا را - در دو متن کهن  پارسی : ...

عکس,مقاله و چکیده |

میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام

هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران می‌باشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای بیماران می پردازد.آیین زار نیز آیینی نمایش واره با ...

عکس,مقاله و چکیده |

مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح

تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی
مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح

تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی

نمایشنامه‌ی شاعرانه عنوانی است که برای برخی متون نمایشی از جمله آثار بهرام بیضایی به کار برده می‌شود  اما کمتر تحلیل و تعریفی از اینگونه نمایشنامه‌ها ارائه شده است. این مقاله به دنبال روشی مناسب برای ...

عکس,مقاله و چکیده |

مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه

ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک روى مى­دهد. در این مقاله به تحلیل و مقایسه­ى ...

عکس,مقاله و چکیده |

معصومه نصیری پور، فرح ترکمان

سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو
معصومه نصیری پور، فرح ترکمان

سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو

پژوهش حاضر با عنوان " بررسی تئاتر به عنوان میدان هنری در ایران" به بررسی انواع سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین بر اساس نظریه «میدان هنری پیر بوردیو» پرداخته است. روش آن پیمایشی از نوع توصیفی ...

عکس,مقاله و چکیده |

شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا

بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر)
شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا

بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر)

یکی از گفتمان های موثر درباره ی سلطه نظریه ی وبر است که با وجود قدمت آن هنوز در مطالعات اجتماعی به کار گرفته می شود. سلطه به عنوان شکلی از قدرت در کلی ترین مفهوم رابطه ای دوسویه ای میان نظام مقتدر و ...

عکس,مقاله و چکیده |

مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت

گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا
مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت

گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا

ژان پل سارتر یکی از متفکران و فیلسوفان قرن بیستم است که از نمایش‌نامه به‌عنوان زمینه‌ای جهت ارائه‌ی اندیشه‌های ایدئولوژیکی و اجتماعی خود استفاده می‌کند. او در نمایش‌نامه‌هایش به ...

عکس,مقاله و چکیده |

پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری

تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران
پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری

تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران

هدف این مقاله شناخت برخی از جلوه‌های روابط زوج در ادبیات نمایشی دهه‌ی اخیر ایران (۱۳۸۰) به‌عنوان بازتابی از مناسبات گروه افراد جامعه‌ی ما در دهه‌ی گذشته است. این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی و با استناد ...

عکس,مقاله و چکیده |

شهرام حبیب الله زرگر

بازشناسی پهلوان کچل، کهن ترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران
شهرام حبیب الله زرگر

بازشناسی پهلوان کچل، کهن ترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران

این مقاله سعی دارد با دستمایه قراردادن یکی از دو متن ثبت‌شده از دو اجرای نمایش عروسکی که حدود یک قرن پیش توسط ایران‌شناس روس، «رومان آندریویچ گالونُف» در تهران ثبت گردیده ـ و تا امروز قدیمی‌ترین متون ...

عکس,مقاله و چکیده |

اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک

نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان
اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک

نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان

«ویدئو-پروجکشن» به عنوان پدیده‌ای فناورانه، متشکل از دو واژۀ «ویدئو» و «پروجکشن» است. تبار این دو واژه در فرهنگ‌های لغت لاتین به ترتیب، «دیدن تصاویر و اَصوات ضبط شده» و «پرتاب کردن ...

عکس,مقاله و چکیده |

حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی

حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)
حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی

حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)

یکی از راه­های مهمی که گفتمان­های نمایشی بر اساس آن عدم قطعیت معنایی را در دستور کار خود قرار می­دهند، عبور از وضعیت ایجابی۱ به وضعیت سلبی۲ است. در این حالت، ...

عکس,مقاله و چکیده |

فصلنامه شماره 66

فصلنامه شماره ۶۶

تئاتر، هنری است که با فطرت و سرشت انسانی آمیخته است. در هر انسانی انگیزه عمل، حرکت، نمایش، تماشا، و مهم تر از همه ایجاد ارتباط وجود دارد، این عناصر برگرفته از زندگی هستند. ما در حیات روزمره خود بستگی به شرایط و اوقات یا بازیگر هستیم یا تماشاگر، یا بین این دو فضا در حرکتیم. پس ...

صفحه اصلی,مرور |

فصلنامه شماره 65

فصلنامه شماره ۶۵

تئاتر ایران پدیده‏ای وارداتی است که با طول عمر دویست ساله، هنوز نتوانسته به آن جایگاه بایستۀ توسعه‏یافتگی دست یابد. دلایل و موارد مختلفی بر عدم توسعه تئاتر ایران صحه می‏گذارد که اساسی‏ترین آن، فقدان زیرساخت‏های مناسب و رشد طبیعی و تدریجی است. فرایندی که در اکثر کشورها ...

صفحه اصلی,مرور |

نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد
نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵--کارکرد "حضور غائب"" و فضای خارج صحنه" در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة
سوزان گلسپل

شخصیت‏های نمایشی تاًثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده‏اند. بخشی از جذابیت آنها مربوط به حضور صحنه‏ای آنهاست. با اینحال، شخصیت‏های نمایشی‏ای  وجود دارند که در صحنه ظاهر نمی‏شوند، اما ...

عکس,مقاله و چکیده |

عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی
عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی

موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب می‌آید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران می‌باشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به شمار می‌آید. در تمام دنیای اسلام، ایران و ...

عکس,مقاله و چکیده |

سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(1360-1390)
سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(۱۳۶۰-۱۳۹۰)

مقاله حاضر با بررسی دگرگونی­های هویت در متون نمایشی سه دهه اخیر(۱۳۶۰-۱۳۹۰)، به مطالعه فرهنگی درام ایران می­پردازد. بدین منظور با انتخاب ده ...

عکس,مقاله و چکیده |

رفیق نصرتی ، محمدباقرقهرمانی ، بهروز محمودی بختیاری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر؛ از پولیس تا شهر مدرن
رفیق نصرتی ، محمدباقرقهرمانی ، بهروز محمودی بختیاری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵-- تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر؛ از پولیس تا شهر مدرن

تعریف استعاره‌های شناختی در زبان‌شناسی شناختی، نگرش معمول در باب استعاره‌ها که آنها را صرفاً آرایه‌هایی ادبی و مربوط به قلمرویی ورای زبان روزمره می‌داند متحول کرده است و استعاره‌ها را واجد ...

عکس,مقاله و چکیده |

فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--بررسی جامعه‌شناختیِ
فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵--بررسی جامعه‌شناختیِ "کنش مشترک" از منظر تعامل‌گرایی نمادینِ هربرت بلومر در نمایشنامه‌ی تاریخی- سیاسیِ فَنشِن نوشتۀ دیوید هِر

هربرت بلومر، جامعه‌شناس آمریکایی معاصر، یکی از چهره های تأثیر‌گذار در حوزۀ جامعه شناسی در سطح روابط خُرد افراد با یکدیگر است. "کنش مشترک"،  در حیطه "تعامل‌گرایی نمادین"  شاید مهم‌ترین ...

عکس,مقاله و چکیده |

۱ ۲  ۳ »
۲۴ از ۶۶ نتیجه
۱ از ۳ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰