در حال بارگذاری ...
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
فصلنامه شماره 68

فصلنامه شماره ۶۸

سخن سردبیر: زبان نمایش بیگمان یکی از متفاوت ترین گونه های زبانی خلاقانه است، چون نه تنها صرف زبان مکالمه ای و محاوره ای روزمره نیست، بلکه همزمان می تواند ترکیبی از همه گونه های زبانی از قبیل نظم و نثر، شاعرانه، محاوره ای و یا تلفیقی همچون کهن، مدرن، نو، آوانگارد، ضد زبان، پاره ...


غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی

تأثیر زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران
غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی

تأثیر زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران

چکیده: نمایش غربی در بحبوحه‌ی مواجهه‌ی جامعه‌ی سنتی ایران و تجدد‌ غربی شکل گرفت. این نمایش عمدتاً در قالب ژانر کمدی عرضه شد و جای خود ...


فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی

نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پی‌یر بوردیو
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی

نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پی‌یر بوردیو

چکیده رشد سریع تعداد سالن‌های نمایش در طی یک دهه‌ی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونی‌هایی که عاملان مختلف، از گروه‌های تولیدی و سالن‌داران ...


سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی

مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول»
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی

مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول»

چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید بوده است، تا جایی که برخی معتقدند که ...


شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی

تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه 
(با نگاهی ‌به دو نمایش‌نامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب و‌ج)
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی

تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه
(با نگاهی ‌به دو نمایش‌نامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب و‌ج)

چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا می­شود و با توجه به اهمیتی که­ در حوزه فعالیت­های فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...


ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی

بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور
ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی

بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور

چکیده       در این مقاله به بررسی قابلیت­­های نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امین­پور پرداخته می­شود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر دزفول را در جنگ تصویرسازی ...


ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی

تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی 
(با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع))
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی

تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی
(با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع))

چکیده    از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که دربرگیرندۀ وجوه گوناگون بوده و مورد ...


احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد

چکیده  حکایت شیخ صنعان در منطق‌الطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار می‌دانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان می‌کند. این تکوین شخصیتی از منظر عطار سلوکی عرفانی – فلسفی ...


فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران

رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های 1332-1357 از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران

رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی

مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهره‌های تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامه‌های خواندنی بوده است. دستیابی به مختصات و مؤلفه‌های درام‌های ...


مهرداد رایانی مخصوص

همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکل‌‌گیری میزانسن
مهرداد رایانی مخصوص

همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکل‌‌گیری میزانسن

برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکل‌گیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطه‌ی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را مورد توجه قرار داد. دستیابی به ...


رضا مهدی زاده، مسعود والهی

بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان
رضا مهدی زاده، مسعود والهی

بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان

تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. شناخت فضا و رفتار فضا و بازشناسی کالبدی و محیطی آن ...


فروغ کاظمی، محمد لارتی

شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی
فروغ کاظمی، محمد لارتی

شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی

در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است در پی آن  به بررسی نظامهای بصری، رمزگان های ...


پرستو محبی، فریندخت زاهدی

اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی
(با تأکید بر نمایشنامه‏های دهۀ 60 و 70)
پرستو محبی، فریندخت زاهدی

اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی
(با تأکید بر نمایشنامه‏های دهۀ ۶۰ و ۷۰)

در مطالعات روایت‌شناسی، روایت به‌عنوان "توالی رویدادها" تعریف می‌شود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار می‌گیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده گرفته می‌شود. اما در درام فضا به شکلی برجسته نمود ...


علیرضا فخرکننده

کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:
مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر
علیرضا فخرکننده

کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:
مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر

صحنه­هایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سه­گانه­ای (شامل ترحم در تاریخ۱، سرزنش بی­پایان۲ و صحنه­هایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دهه­ی ۱۹۸۰ که در آن موضوع ...


مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری

واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ
مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری

واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ

اصطلاح «داغ ننگ» ریشه‌ی یونانی دارد و امروزه جهت اشاره به ویژگی یا صفتی به کار برده می‌شود که شدیداً بدنام کننده یا ننگ آور است. در این مطالعه با توجه به خاستگاه اولیه داغ ننگ، دو تراژدی آژاکس اثر سوفوکل و ...


فصلنامه شماره 67

فصلنامه شماره ۶۷

آیین، یک پدیده استثنایی فرهنگی- هنری است که روایت گر قیل وقال های رمزآمیز و صندوقچه اسرار گفته ها و ناگفته های سرزمین است. واکنشی حسی و زیباشناسانه در زبان و بیان هنری. گونه ای از بازی در پیرامون جامعه با روحی طغیان گر و سنتی. آیین، هنر است چون ذهنی متافیزیکی دارد. با رمزوراز ...


بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی

بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزش‌های اخلاقی
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی

بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزش‌های اخلاقی

در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزش­هایی را برمی­گزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را می­آفریند و با این کار دیگران را نیز به التزام به ارزش­ها و اخلاق ساختة خود دعوت ...


محمد راغب، مهدی فیضی

مثال تعزیه و مسئله بازنمایی
محمد راغب، مهدی فیضی

مثال تعزیه و مسئله بازنمایی

بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که «تعزیه» خوانده می‌شود- ...


اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی

 هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا  تا آیین نمایشی گلی گلی  بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا را - در دو متن کهن  پارسی : ...


میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام

هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران می‌باشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای بیماران می پردازد.آیین زار نیز آیینی نمایش واره با ...


مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح

تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی
مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح

تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی

نمایشنامه‌ی شاعرانه عنوانی است که برای برخی متون نمایشی از جمله آثار بهرام بیضایی به کار برده می‌شود  اما کمتر تحلیل و تعریفی از اینگونه نمایشنامه‌ها ارائه شده است. این مقاله به دنبال روشی مناسب برای ...


مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه

ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک روى مى­دهد. در این مقاله به تحلیل و مقایسه­ى ...


معصومه نصیری پور، فرح ترکمان

سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو
معصومه نصیری پور، فرح ترکمان

سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو

پژوهش حاضر با عنوان " بررسی تئاتر به عنوان میدان هنری در ایران" به بررسی انواع سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین بر اساس نظریه «میدان هنری پیر بوردیو» پرداخته است. روش آن پیمایشی از نوع توصیفی ...


شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا

بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر)
شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا

بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر)

یکی از گفتمان های موثر درباره ی سلطه نظریه ی وبر است که با وجود قدمت آن هنوز در مطالعات اجتماعی به کار گرفته می شود. سلطه به عنوان شکلی از قدرت در کلی ترین مفهوم رابطه ای دوسویه ای میان نظام مقتدر و ...


مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت

گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا
مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت

گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا

ژان پل سارتر یکی از متفکران و فیلسوفان قرن بیستم است که از نمایش‌نامه به‌عنوان زمینه‌ای جهت ارائه‌ی اندیشه‌های ایدئولوژیکی و اجتماعی خود استفاده می‌کند. او در نمایش‌نامه‌هایش به ...


پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری

تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران
پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری

تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران

هدف این مقاله شناخت برخی از جلوه‌های روابط زوج در ادبیات نمایشی دهه‌ی اخیر ایران (۱۳۸۰) به‌عنوان بازتابی از مناسبات گروه افراد جامعه‌ی ما در دهه‌ی گذشته است. این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی و با استناد ...


شهرام حبیب الله زرگر

بازشناسی پهلوان کچل، کهن ترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران
شهرام حبیب الله زرگر

بازشناسی پهلوان کچل، کهن ترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران

این مقاله سعی دارد با دستمایه قراردادن یکی از دو متن ثبت‌شده از دو اجرای نمایش عروسکی که حدود یک قرن پیش توسط ایران‌شناس روس، «رومان آندریویچ گالونُف» در تهران ثبت گردیده ـ و تا امروز قدیمی‌ترین متون ...


اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک

نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان
اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک

نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان

«ویدئو-پروجکشن» به عنوان پدیده‌ای فناورانه، متشکل از دو واژۀ «ویدئو» و «پروجکشن» است. تبار این دو واژه در فرهنگ‌های لغت لاتین به ترتیب، «دیدن تصاویر و اَصوات ضبط شده» و «پرتاب کردن ...


حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی

حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)
حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی

حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)

یکی از راه­های مهمی که گفتمان­های نمایشی بر اساس آن عدم قطعیت معنایی را در دستور کار خود قرار می­دهند، عبور از وضعیت ایجابی۱ به وضعیت سلبی۲ است. در این حالت، ...


فصلنامه شماره 66

فصلنامه شماره ۶۶

تئاتر، هنری است که با فطرت و سرشت انسانی آمیخته است. در هر انسانی انگیزه عمل، حرکت، نمایش، تماشا، و مهم تر از همه ایجاد ارتباط وجود دارد، این عناصر برگرفته از زندگی هستند. ما در حیات روزمره خود بستگی به شرایط و اوقات یا بازیگر هستیم یا تماشاگر، یا بین این دو فضا در حرکتیم. پس ...


فصلنامه شماره 65

فصلنامه شماره ۶۵

تئاتر ایران پدیده‏ای وارداتی است که با طول عمر دویست ساله، هنوز نتوانسته به آن جایگاه بایستۀ توسعه‏یافتگی دست یابد. دلایل و موارد مختلفی بر عدم توسعه تئاتر ایران صحه می‏گذارد که اساسی‏ترین آن، فقدان زیرساخت‏های مناسب و رشد طبیعی و تدریجی است. فرایندی که در اکثر کشورها ...


نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد
نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵--کارکرد "حضور غائب"" و فضای خارج صحنه" در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة
سوزان گلسپل

شخصیت‏های نمایشی تاًثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده‏اند. بخشی از جذابیت آنها مربوط به حضور صحنه‏ای آنهاست. با اینحال، شخصیت‏های نمایشی‏ای  وجود دارند که در صحنه ظاهر نمی‏شوند، اما ...


عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی
عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی

موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب می‌آید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران می‌باشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به شمار می‌آید. در تمام دنیای اسلام، ایران و ...


سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(1360-1390)
سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(۱۳۶۰-۱۳۹۰)

مقاله حاضر با بررسی دگرگونی­های هویت در متون نمایشی سه دهه اخیر(۱۳۶۰-۱۳۹۰)، به مطالعه فرهنگی درام ایران می­پردازد. بدین منظور با انتخاب ده ...


رفیق نصرتی ، محمدباقرقهرمانی ، بهروز محمودی بختیاری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر؛ از پولیس تا شهر مدرن
رفیق نصرتی ، محمدباقرقهرمانی ، بهروز محمودی بختیاری

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵-- تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر؛ از پولیس تا شهر مدرن

تعریف استعاره‌های شناختی در زبان‌شناسی شناختی، نگرش معمول در باب استعاره‌ها که آنها را صرفاً آرایه‌هایی ادبی و مربوط به قلمرویی ورای زبان روزمره می‌داند متحول کرده است و استعاره‌ها را واجد ...


فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--بررسی جامعه‌شناختیِ
فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵--بررسی جامعه‌شناختیِ "کنش مشترک" از منظر تعامل‌گرایی نمادینِ هربرت بلومر در نمایشنامه‌ی تاریخی- سیاسیِ فَنشِن نوشتۀ دیوید هِر

هربرت بلومر، جامعه‌شناس آمریکایی معاصر، یکی از چهره های تأثیر‌گذار در حوزۀ جامعه شناسی در سطح روابط خُرد افراد با یکدیگر است. "کنش مشترک"،  در حیطه "تعامل‌گرایی نمادین"  شاید مهم‌ترین ...


آرزو بابایی،  مصطفی مختاباد،محمدرضا شریف زاده

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- ملکه زیبایی لی نین با تاکید بر شاخصه ی خشونت و بر اساس نظریات ژاک لکان
آرزو بابایی، مصطفی مختاباد،محمدرضا شریف زاده

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۵-- ملکه زیبایی لی نین با تاکید بر شاخصه ی خشونت و بر اساس نظریات ژاک لکان

هدف از این مقاله، جستاری روانکاوانه­ بر شخصیت­های زن ( مگ و مورین) درنمایشنامه "ملکه زیبایی­لی­نین" اثر مارتین مک­دونا است. علی­رغم این­که این نمایشنامه یکی از مطرح­ترین آثار نوشته­ شده در ...


فصلنامه شماره 64

فصلنامه شماره ۶۴

   در زندگی ما انسان ها چه اتفاقی رخ می دهد که به دیدن اثری نمایشی می رویم و در یک تجربۀ خلاق زیباشناسانۀ صحنه ای سهیم می شویم؟ ناگفته پیداست که با آگاهی و انتخابی قبلی به سمت مکان یا محل نمایش می رویم. ابتدا بلیط می خریم سپس وارد تالار انتظار می شویم که مکانی است غالبا زیبا، ...


فهیمه میرزاحسین

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- مطالعه تطبیقی دو کاراکتر شاخص تاریخ نمایش ایران و ترکیه : پهلوان کچل و قره گز
فهیمه میرزاحسین

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۴-- مطالعه تطبیقی دو کاراکتر شاخص تاریخ نمایش ایران و ترکیه : پهلوان کچل و قره گز

در میان نمایش سنتی کشورهای مختلف جهان نمایش عروسکیِ خیمه شب بازیِ پهلوان کچلِ ایران و نمایش قره گزِ ترکیه دو نمونه با شباهتهای بسیارند گرچه تفاوتهای چشمگیری هم دارند که بدیهی ترین شان در شیوه اجراست. پهلوان کچل به شیوه ...


زینب خسروی ، اصغر فهمیمی فر

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64--بررسی تطبیقی شیوه اجرایی نقالی بزم و عشق و مطالعه موردی نقل سهراب کشی و نقل بیژن و منیژه
با اجرای مرشد ترابی
زینب خسروی ، اصغر فهمیمی فر

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۴--بررسی تطبیقی شیوه اجرایی نقالی بزم و عشق و مطالعه موردی نقل سهراب کشی و نقل بیژن و منیژه
با اجرای مرشد ترابی

این پژوهش در یک بررسی توصیفی-تحلیلی بر اساس یافته‌های نشانه‌شناسی اجرا به مقایسه‌ی تطبیقی نسبت ...


فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- نیوشا ستاری ،کامران سپهران

بازنمایی تروماتیکی تراژدی نو در قاب تئاتر پست دراماتیک
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۴-- نیوشا ستاری ،کامران سپهران

بازنمایی تروماتیکی تراژدی نو در قاب تئاتر پست دراماتیک

مقاله حاضر قصد طرح روشی از اجرا را دارد که برگرفته از مراحل درمانی طرح شده از سوی روانشناسان آمریکایی بعد از جنگ، به­طور مشخص جودیث هرمن و کتی کروث است. این طرح تبدیل به روشی می­شود برای درمان و رهایی بیماران ترومازده ...


فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- سیدعلی عسگری ، فرهاد ناظرزاده کرمانی ، احمد جولائی

خوانش سورئالیستی تعزیه درویش، موسی و مقدمات شهادت امام ثقلین جناب امام حسین از منظر زمان و مکان
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۴-- سیدعلی عسگری ، فرهاد ناظرزاده کرمانی ، احمد جولائی

خوانش سورئالیستی تعزیه درویش، موسی و مقدمات شهادت امام ثقلین جناب امام حسین از منظر زمان و مکان

کنکاش و پژوهش درباره‌ی سبک‌شناسی نمایش ایرانی (به هر گونه چه سیاه‌بازی و چه نقالی و چه تعزیه و یا ...) بسیار کم صورت گرفته است و بسیار زیاد نیاز به پژوهش دارد و بدتر این که در کل مکتب سوررئالیسم بر خلاف شهرت و ...


فصلنامه  شماره 64 -- سمیه آورند ،  محمد رضا شهبازی

بازآفرینی ادبیات داستانی ایران در ادبیات دراماتیک جهان با نگاه ویژه به قاضی حمص، دیوان بلخ و دُلُپاتس (سندباد نامه) در تاجر ونیزی ویلیام شکسپیر
فصلنامه شماره ۶۴ -- سمیه آورند ، محمد رضا شهبازی

بازآفرینی ادبیات داستانی ایران در ادبیات دراماتیک جهان با نگاه ویژه به قاضی حمص، دیوان بلخ و دُلُپاتس (سندباد نامه) در تاجر ونیزی ویلیام شکسپیر

ادبیات کلاسیک ایران درطول سالیان و قرن‌های متوالی، باعث تحول در ادبیات جهانی شده و همواره از سوی بسیاری از نویسندگان در سطح جهانی مورد استقبال و اقتباس قرار گرفته است. بنابر نظریه  بینامتنیت، ...


فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- مهدی حامدسقایان

بررسی وضعیت نشرِ کتاب های مرتبط با تئاتر مقاومت در ایران
(با تأکید بر چاپ آثار در ابتدای دهه های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی)
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره ۶۴-- مهدی حامدسقایان

بررسی وضعیت نشرِ کتاب های مرتبط با تئاتر مقاومت در ایران
(با تأکید بر چاپ آثار در ابتدای دهه های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی)

بررسی کمی و کیفیِ چاپ و انتشارِ آثار مرتبط با تئاتر مقاومت از جمله نمایشنامه­ ها و کتاب­های تخصصی می­تواند بازتاب دهندة میزانِ رشد و توسعة این گونة تئاتری در کشورمان باشد. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی ...


۱ ۲ »
۴۸ از ۸۱ نتیجه
۱ از ۲ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰