از تاریخ
 تا تاریخ
 
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری

از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،
با نگاهی به دو متن کهن پارسی

 هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا  تا آیین نمایشی گلی گلی  بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا ...

میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح

«سایکودرام» در «زار»
مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام

هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران می‌باشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای ...

مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی

بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه

ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک ...

شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا

بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر)
شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا

بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر)

یکی از گفتمان های موثر درباره ی سلطه نظریه ی وبر است که با وجود قدمت آن هنوز در مطالعات اجتماعی به کار گرفته می شود. سلطه به عنوان شکلی از قدرت در کلی ترین مفهوم رابطه ...

مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت

گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا
مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت

گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا

ژان پل سارتر یکی از متفکران و فیلسوفان قرن بیستم است که از نمایش‌نامه به‌عنوان زمینه‌ای جهت ارائه‌ی اندیشه‌های ایدئولوژیکی و اجتماعی خود استفاده ...

پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری

تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران
پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری

تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران

هدف این مقاله شناخت برخی از جلوه‌های روابط زوج در ادبیات نمایشی دهه‌ی اخیر ایران (۱۳۸۰) به‌عنوان بازتابی از مناسبات گروه افراد جامعه‌ی ما در دهه‌ی گذشته است. ...

اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک

نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان
اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک

نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان

«ویدئو-پروجکشن» به عنوان پدیده‌ای فناورانه، متشکل از دو واژۀ «ویدئو» و «پروجکشن» است. تبار این دو واژه در فرهنگ‌های لغت لاتین به ترتیب، «دیدن ...

حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی

حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)
حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی

حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)

یکی از راه­های مهمی که گفتمان­های نمایشی بر اساس آن عدم قطعیت معنایی را در دستور کار خود قرار می­دهند، عبور از وضعیت ایجابی۱ به وضعیت سلبی۲ است. در این حالت، ...

نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد
نرگس یزدی

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد "حضور غائب"" و فضای خارج صحنه" در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة
سوزان گلسپل

شخصیت‏های نمایشی تاًثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زنده‏اند. بخشی از جذابیت آنها مربوط به حضور صحنه‏ای آنهاست. با اینحال، شخصیت‏های نمایشی‏ای ...

عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی
عبدالحسین مختاباد

فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی

موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب می‌آید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران می‌باشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به ...