در حال بارگذاری ...
فصلنامه شماره 68

فصلنامه شماره ۶۸

سخن سردبیر: زبان نمایش بیگمان یکی از متفاوت ترین گونه های زبانی خلاقانه است، چون نه تنها صرف زبان مکالمه ای و محاوره ای روزمره نیست، بلکه همزمان می تواند ترکیبی از همه گونه های زبانی از قبیل نظم و نثر، شاعرانه، محاوره ای و یا تلفیقی همچون کهن، مدرن، نو، آوانگارد، ضد زبان، پاره ...


غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی

تأثیر زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران
غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی

تأثیر زمینه‌های فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران

چکیده: نمایش غربی در بحبوحه‌ی مواجهه‌ی جامعه‌ی سنتی ایران و تجدد‌ غربی شکل گرفت. این نمایش عمدتاً در قالب ژانر کمدی عرضه شد و جای خود ...


فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی

نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پی‌یر بوردیو
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی

نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پی‌یر بوردیو

چکیده رشد سریع تعداد سالن‌های نمایش در طی یک دهه‌ی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونی‌هایی که عاملان مختلف، از گروه‌های تولیدی و سالن‌داران ...


سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی

مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول»
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی

مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول»

چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید بوده است، تا جایی که برخی معتقدند که ...


شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی

تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه 
(با نگاهی ‌به دو نمایش‌نامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب و‌ج)
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی

تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه
(با نگاهی ‌به دو نمایش‌نامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب و‌ج)

چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا می­شود و با توجه به اهمیتی که­ در حوزه فعالیت­های فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...


ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی

بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور
ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی

بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور

چکیده       در این مقاله به بررسی قابلیت­­های نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امین­پور پرداخته می­شود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر دزفول را در جنگ تصویرسازی ...


ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی

تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی 
(با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع))
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی

تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی
(با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع))

چکیده    از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که دربرگیرندۀ وجوه گوناگون بوده و مورد ...


احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد

چکیده  حکایت شیخ صنعان در منطق‌الطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار می‌دانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان می‌کند. این تکوین شخصیتی از منظر عطار سلوکی عرفانی – فلسفی ...


فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران

رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های 1332-1357 از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران

رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی

مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهره‌های تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامه‌های خواندنی بوده است. دستیابی به مختصات و مؤلفه‌های درام‌های ...


مهرداد رایانی مخصوص

همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکل‌‌گیری میزانسن
مهرداد رایانی مخصوص

همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکل‌‌گیری میزانسن

برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکل‌گیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطه‌ی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را مورد توجه قرار داد. دستیابی به ...


رضا مهدی زاده، مسعود والهی

بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان
رضا مهدی زاده، مسعود والهی

بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان

تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. شناخت فضا و رفتار فضا و بازشناسی کالبدی و محیطی آن ...


فروغ کاظمی، محمد لارتی

شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی
فروغ کاظمی، محمد لارتی

شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی

در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است در پی آن  به بررسی نظامهای بصری، رمزگان های ...


صفحه  1  از  7