محسن حکیمی ، حمیدرضا افشار، فاطمه شاهرودی مقایسه ی تطبیقی رویکرد لی استراسبرگ، استلا آدلر و سنفورد مایسنر در روند تمرینات عملی هدایت بازیگر از درون به بیرون و از بیرون به درون خلق شخصیت نمایش در یک تعامل دو سویه بین بازیگر و کارگردان، و ارائه ی آن شخصیت به نحوی باورپذیر به مخاطب به مفهوم هدایت بازیگر است و به دو شیوه ی مرسوم صورت می گیرد. ...
معصومه علینژاد هندسه فضا در تئاتر باوهاوس(با تاکید بر نمایش"باله سه گانه" اثر اسکار اشلمر) یکی از مسائل چالش برانگیز درحوزه طراحی صحنه موضوع فضا است. درقرن بیستم تئاتر باوهاوس با نگاهی نو به مساله فضا و ساختار اجرا تعاریف تازه ای را ارائه می دهد. اسکار اشلمر ...
علی رویین ، سید مصطفی مختاباد پدیدارشناسی مکان در نمایشنامۀ گزارش خواب نوشتۀ محمد رضایی راد با تمرکز بر آرای گاستن باشلار در بوطیقای فضا پژوهش حاضر با اِعمال رویکرد پدیدارشناسی، در بررسی و تحلیل «مکان»ِهای موجود در نمایشنامۀ گزارش خواب نوشتۀ محمد رضاییراد و قراردادنِ آن به عنوان چهارچوب ...
محمد عارف مطالعه انسان شناسی تئاتر لرستان ( با تکیه بر پنجاه نمایشنامه دست نویس بومیان لرستان در پنجاه سال گذشته ) مقاله حاضر می کوشد به بررسی تحلیلی و خاستگاه شناختی پنجاه نمایشنامه اجرا شده به قلم پنجاه نمایشنامه نویس بومی لرستان طی پنجاه سال گذشته، از منظر انسان شناسی نمایشی ...
مهرداد رایانی مخصوص تاملی در وضعیت امروز: بلوغ و دگردیسی تئاتر ایران وضعیتِ تئاتر ایران بر اساسِ اتفاقات جاری و شرایطِ معاصر به لحاظِ نوعِ هدایت، برنامهریزی و مکانیسمِ حاکم بر تولیدِ تئاتر در حالِ دگردیسی و تحول است. این مقاله بر ...
عاطفه حسینی - مهدی حامد سقایان رمز گشایی از یک تناقض ( چگونگی تبلور یوگای کلاسیک و مدرن در تئاتر گروتفسکی ) گروتفسکی در زمینه آموزش بازیگر و همچنین آثار نمایشی که تولید نموده، از مفاهیم کلاسیک و مدرن یوگا استفاده کرده است، مفاهیمی همچون: نمایش به مثابه فرارفتن از ...