تکتم نوبخت ـ فریندخت زاهدی شخصیتپردازی واقعگرای «زن» در آثار اکبر رادی با رویکرد انگارههای اگزیستانسیالیسم فمینیست سیمون دوبوار با عنوان زن در «موقعیت» مطالعهی موردی نمایشنامهی خانمچه و مهتابی چکیده سیمون دوبوار نظریهپرداز فمینیست در کتاب جنس دوم میگوید؛ زن، زن زاده ...
پریسا سردشتی ـ محمدجعفر یوسفیانکناری تحلیل سطوح گفتمانی و جلوههای فراداستانی نمایشنامهی «از پشت شیشهها» اثر اکبر رادی (با رویکردی روایتشناسانه) چکیده این مقاله قصد دارد الگوی روایتی نمایشنامهی از پشت شیشهها را از خلال ...
حسن خیری ـ اسماعیل شفیعی بررسی ماهیت مرگ و هستیِ کاراکترهای اصلی تراژدیهای چهارگانهی شکسپیر بر اساس آراء هایدگر چکیده بررسی سیر تحول تراژدی از اولین نمونههای آن در یونان باستان تا تراژدیهای ...
علیاکبر علیزاد دراماتورژی شیزوفرنیک: تأملاتی در مورد متن و نامتن چکیده دراماتورژی اصطلاحی غربی است که دستکم از دههی هفتاد شمسی در نظریه و عمل ...
سعید نیکورزم «ایزد ماشینی» و مرگ تراژدی بررسی چرایی انحطاط تراژدی، همزمان با ظهور سوبژکتیویته در فلسفه چکیده از منظر نیچه زوال تراژدیهای یونان باستان حاصل انحرافی عظیمتر، تحت تأثیر ...
طاهره رضایی ـ علی آنیزاده قابلیتهای نمایشی منظومهی نصایحالاطفال برای تئاتر تعلیمی از دیدگاه روانشناختی چکیده «نصایح الاطفال» یکی از نسخههای منظوم داستان عامیانه «شنگول و ...
زهره بهروزینیا / شیوا مسعودی ماسک به مثابه عروسک در تئاتر یونان باستان بر اساس تعریف هنری یورکفسکی از خاستگاه و چیستی عروسک چکیده هنریک یورکفسکی یکی از نظریهپردازان بزرگ لهستانی قرن بیستم و بیست و یکم ...