در حال بارگذاری ...
پدرام بهاآبادی، راوری حسن خجسته باقرزاده، مجید شریف خدایی

ظرفیت های درام موسیقایی در تولید مستند رادیویی

چکیده

رادیو برای حداکثر بهره برداری از ظرقیت های تولیدی بمنظور جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایت آن ها، از موسیقی در انواع زمینه ها و کاربردها استفاده می کند. یکی از زمینه هایی که کمتر به آن توجه شده ، استفاده از طرفیت های درام موسیقی در تولید برنامه ها به ویژه مستندهای رادیویی است.

یک مستندموسیقایی رادیویی  که فقط از دو عنصر موسیقی و افکت و در بستر یک درام تولید می شود، همچون یک سمفونی است که موومان های آن روایت بخش های مختلف واقعه را برعهده دارند. در این نوع مستند نشانه های سازی که هرکدام عهده دار مفهوم و معنای خاصی در موسیقی می باشند روایت داستان را برعهده می گیرند لذا ظرفیت های درام موسیقایی و نشانه‌شناسی سازها و مومان های یک سمفونی از عناصر اصلی مستند موسیقایی هستند که مورد نظر در این پژوهش می باشند.

 این تحقیق کیفی است و از روش تحلیل نشانه شناسی براساس رویکرد سوسوری مبتنی بر دال و مدلول استفاده می کند.  نمونه مورد مطالعه، سمفونی ایثار ساخته مجید انتظامی و نمایش رادیویی ساخته شده در کشور انگلستان با نام مراقبت ویژه می باشد. استفاده از نمایش رادیویی خارج از کشور بدین منظور می باشد که کیفیت افکت های تولیدی در استودیوهای اروپایی بیش از نمایش های داخلی است و همچنین از تکنیک فولی افکت (Foley Sound Effect) در ساخت آنها استفاده شده لذا معنای پیام رسانه ای برای مخاطبان واضحتر و گویانر است.

نتایج حاصل از ترکیب ظرفیت درام موسیقایی، افکت و درام رادیویی به صورت جداولی عرضه شده تا تولیدکنندگان و تهیه کنندگان رادیو با مطالعه آن ها چگونگی بکارگیری امکانات درام موسیقی را همراه افکت در تولید مستند موسیقایی رادیویی بتوانند تجربه کنند.

واژگان کلیدی: مستند رادیویی، افکت، درام موسیقایی، روایت، درام رادیویی




نظرات کاربران