در حال بارگذاری ...
علی علی زاده گماری، حمیدرضا حسینی دانا، بی بی سادات میراسماعیلی، سیدرضا نقیب السادات

راهبردهای بازاریابی تئاتر با بهره گیری از قابلیت های شبکه های اجتماعی همراه در تهران

چکیده

در این مقاله ضمن تامل و تعمق در سه حوزه ی تئاتر به عنوان کهن رسانه ای جمعی، مفاهیم بازاریابی و قابلیت شبکه های اجتماعی نوین، به موضوع راهبردهای بازاریابی تئاتر با بهره گیری از قابلیت شبکه های اجتماعی در تهران پرداخته ایم. پدیده ی تئاتر از هویتی همگانی و ارتباطی بهره مند است. تغییر شیوه های زندگی، زایش نیازها و دگردیسی بنیادی در مناسبات کسب و کار نشان می دهد نهادینه سازی آگاهانه ی تئاتر با بهره مندی از ظرفیت گسترده ی شبکه های گروهی و توان مقبول هنرهای نمایشی برای رسیدن به مدلی مطلوب در حوزهی بازاریابی مدرن امکان پذیر است.

بر این اساس سوالات اصلی این پژوهش حاوی این پرسش هاست: مولفه های مدل بازاریابی برای تئاتر به سبب شبکه های اجتماعی همراه کدامند؟ وضعیت کنونی تئاتر و بازارهای آن به چه ترتیبی است؟ قوت و ضعف های آن چیست؟ و چه فرصت و تهدیداتی متوجه این بازار بالقوه است؟

این پژوهش بر مبنای روش تحلیل راهبردی، نخبگی یا سوات (SWOT)، شناخت نقاط درونی و بیرونی، روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه ۴۰ نفر از متخصصین، با اعتبار سنجی ابزار تحقیق (پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ در محیط نرم افزار SPSS) بررسی شده است. همچنین حسب نوع شناسی محیط پیرامون و ترسیم وضعیت موجود و مطلوب، از تکنیک فاصله، اسپیس (SPACE) به ارزیابی موقعیت و انتخاب راهبردهای بهینه پرداخته است. یافته ها نشان می دهد مدل مطلوبی که با استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی برای بازاریابی تئاتر توصیه می شود مدلی مبتنی بر راهبردهای SO یا راهبردهای تهاجمی است تا بتوان با بهره گیری از نقاط قوت داخلی و فرصت های رویدادهای خارجی، حداکثر موفقیت را در بازار کسب کرد.

واژگان کلیدی: تئاتر، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی تئاتر، مدل بازاریابی




نظرات کاربران