حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی
حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:
رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا)
یکی از راههای مهمی که گفتمانهای نمایشی بر اساس آن عدم قطعیت معنایی را در دستور کار خود قرار میدهند، عبور از وضعیت ایجابی1 به وضعیت سلبی2 است. در این حالت، گفتمان3 به سوی ناگفتمان4 پیش میرود. از این رو نمایشنامهی اولئانا5 به لحاظ ساختار زبانی و همچنین عدم قطعیت معناییاش، در زمرهی شاخصترین آثار نمایشی قرن بیستم در زمینهی چالش گفتمانی قرار گرفته است. ناگفتمان میتواند زمینهی سیالیت رابطۀ صورت و محتوا را فراهم آورد. در برخی موارد این سیالیت میتواند به شکل ملموس و عینی در گفتمان به وجود آید و در موارد دیگر این عینیت گاهی تضعیف و گاهی تقویت میشود. چگونه گفتمانها با توجه به وجوه نقصان6 معنا،کاهش بُعد شناختی7، نفی نظام بودشی8 و ناامنی زبانی و افزایش فرایند تنشی در بستر گفتمانی،میتوانند به محل چالش گفتمانی و در نتیجه عبور از وضعیت پایدار گفتمانی به وضعیت ناپایدار گفتمانی تبدیل شوند؟ در واقع سیالیت گفتمانی، نه تنها از جمله عواملی است که کارکرد گفتمان پایدار را تضعیف میکند. بلکه با تزریق وضعیتهای سلبی، گفتمان را به سوی ناگفتمان سوق میدهد. هدف اصلی این پژوهش، نشان دادن چگونگی حرکت گفتمان ایجابی به سوی گفتمان سلبی و در نهایت رسیدن به ناگفتمان، با تکیه بر نمایشنامهی اولئانا، است. بیتردید گفتمان نمایشنامهای به دلیل اینکه یکی از ارکان جدایی ناپذیر تئاتری است، تحلیل جنبههای مختلف گفتمان متن نمایشی، زمینه را برای اجرای منطقی و هدفمند کارگردان فراهم خواهد کرد. نمایشنامه اولئانا، نمونهی مناسبی برای بررسی شرایط حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی باشد.
واژگان کلیدی : گفتمان، وجه ایجابی، وجه سلبی، سیالیت، ناگفتمان، دیوید ممت، اولئانا (نمایشنامه)