در حال بارگذاری ...
...

مژگان خالقی

تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر

مژگان خالقی

تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر

چکیده

تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریان­های تأثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوه­های اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروه­های پیشروی تئاترمعاصر محسوب می شود. پیشگامان این نوع از تئاتر توانسته­اند استقلال خود را در شیوه­ی اجرا حفظ کرده و در خلق آثار بی نظیری، هم‌چنان تا به امروز موثر واقع شوند.

از ابتدای قرن بیستم توجه به تماشاگر، به عنوان یکی از ارکان اساسی تئاتر، مهم­ترین دغدغه­ی کارگردانان مولف تئاتر بوده است. با گذشت سال­ها و با پیدایش شکل­های متنوع­تر از تئاتر آلترناتیو[1]، نحوه­ی طراحی مشارکت تماشاگر، شاکله­ی اصلی ساختمان اجرا را تشکیل می­داده است؛ به طوری که توجه تئوری­پردازان جهان را نیز جلب کرده و تغییراتی اساسی در این زمینه به وجود آورده‌اند.

 پژوهشگر که نیاز پرداختن به این موضوع را در این مقطع احساس کرده، در این پژوهش به بررسی شکل­گیری رابطه­ی تماشاگر با اجرا در یک فرآیند می­پردازد. ابتدا به تعریف واژه­ی تماشا و رخداد تماشاکردن پرداخته و سپس ریشه­ها و خاستگاه­های آیینی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می­دهد. هم­چنین در پایان، بنا بر میزان تأثیرگذاری چند کارگردان برجسته که در این زمینه فعالیت کرده و تماشاگر را به عنوان نقطه­ عطف تئاتر خود مورد توجه قرار داده­اند، معرفی و شیوه­های اجرایی­شان بررسی می­شود. تماشاگر به مثابه عنصر جدایی ناپذیر از تئاتر در تعاملی بی­واسطه با اجرا قرار گرفته و با توجه به شیوه­ی اجرا، سطح و شکل مشارکت (ذهنی، فیزیکی)خود با اجرا را تعیین می­کند.

 

 

کلید واژه ها :

مشارکت، تماشاگر، فرآیند، اجرا، اجراگر، واکنش، تئاتر تجربی

 

[1] Alternative