مژگان خالقی
تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر
چکیده
تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریانهای تأثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوههای اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروههای پیشروی تئاترمعاصر محسوب می شود. پیشگامان این نوع از تئاتر توانستهاند استقلال خود را در شیوهی اجرا حفظ کرده و در خلق آثار بی نظیری، همچنان تا به امروز موثر واقع شوند.
از ابتدای قرن بیستم توجه به تماشاگر، به عنوان یکی از ارکان اساسی تئاتر، مهمترین دغدغهی کارگردانان مولف تئاتر بوده است. با گذشت سالها و با پیدایش شکلهای متنوعتر از تئاتر آلترناتیو[1]، نحوهی طراحی مشارکت تماشاگر، شاکلهی اصلی ساختمان اجرا را تشکیل میداده است؛ به طوری که توجه تئوریپردازان جهان را نیز جلب کرده و تغییراتی اساسی در این زمینه به وجود آوردهاند.
پژوهشگر که نیاز پرداختن به این موضوع را در این مقطع احساس کرده، در این پژوهش به بررسی شکلگیری رابطهی تماشاگر با اجرا در یک فرآیند میپردازد. ابتدا به تعریف واژهی تماشا و رخداد تماشاکردن پرداخته و سپس ریشهها و خاستگاههای آیینی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. همچنین در پایان، بنا بر میزان تأثیرگذاری چند کارگردان برجسته که در این زمینه فعالیت کرده و تماشاگر را به عنوان نقطه عطف تئاتر خود مورد توجه قرار دادهاند، معرفی و شیوههای اجراییشان بررسی میشود. تماشاگر به مثابه عنصر جدایی ناپذیر از تئاتر در تعاملی بیواسطه با اجرا قرار گرفته و با توجه به شیوهی اجرا، سطح و شکل مشارکت (ذهنی، فیزیکی)خود با اجرا را تعیین میکند.
کلید واژه ها :
مشارکت، تماشاگر، فرآیند، اجرا، اجراگر، واکنش، تئاتر تجربی
[1] Alternative