سعید رستمی، رفیق نصرتی
تحلیل گفتمان انتقادی قدرت و ایدئولوژی در نمایشنامه «شب روی سنگفرش خیس» نوشته ی اکبر رادی (با تکیه بر رویکرد نورمن فرکلاف)
چکیده
در پژوهش پیش رو محققین سعی دارد با مبنا قرار دادن مباحث تحلیل گفتمان انتقادی بر اساس رویکرد نورمن فرکلاف و با توجه به مبانی ایدئولوژیک و نظریه های قدرت، به بررسی روابط و مناسبات قدرت بین شخصیت های نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس، داستان و گفتمان های موجود در این نمایش نامه بپردازد محقق می کوشد از میان گفتمان های حاضر در نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس، ضمن معرفی گفتمان های فرادست و فرودست، ابزارها، امکانات و قابلیت هایی که گفتمان فرادست با کمک آنها توانسته شرایط را طبق خواسته و رأی خود پیش ببرد، شناسایی کند و همچنین دلایلی که گفتمان فرو دست از این امکانات بی بهره مانده و اینکه تحت تأثیر چه شرایطی مجبور به پذیرفتن شرایط حاکم شده است را مشخص کند.
در آخر، با توجه به اینکه بازه ی زمانی روایت نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس در سال های ابتدایی پس از وقوع انقلاب ایران جریان دارد، تأثیر رخدادها و تغییرات اجتماعی در نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس بر موقعیت افراد فروش ست، فرادست، تغییر شرایط آنها و همچنین پیشبرد روایت در نگارش نمایش نامه توسط رانی مورد بررسی قرار گرفته است. از روش تحقیق در این پژوهش از منظر هدف، بنیادی است و به شیوه کتابخانه ای با روش تحلیلی - توصیفی انجام شده است و از نوع استدلال قیاسی بهره می برد.
واژگان کلیدی: رادی، گفتمان، تحلیل گفتمان انتقادی، قدرت، فرادست، فرودست، ایدئولوژی.