در حال بارگذاری ...
...

رضا سربخش، مجید سرسنگی، احمد سفلایی

ظرفیت‌های انیمیشن برای تبدیل به تئاتر موزیکال با تأکید بر اقتباس‌های «برادوی» از انیمیشن‌های دیزنی

رضا سربخش، مجید سرسنگی، احمد سفلایی

ظرفیت‌های انیمیشن برای تبدیل به تئاتر موزیکال با تأکید بر اقتباس‌های «برادوی» از انیمیشن‌های دیزنی

چکیده

پس از موفقیت انیمیشن دیو و دلبر از نظر منتقدان، کمپانی دیزنی بران شد پا به عرصه تولید تئاتر بگذارد. بدین ترتیب، در سال ۱۹۹۴ و برای اولین بار در تاریخ هنرهای نمایشی، تئاتر موزیکال دیو و دلبر که بر اساس انیمیشن آن تولید شده بود به روی صحنه رفت و انقلابی بزرگ در ابر موزیکال‌های برادوی ایجاد کرد. در طول سه دهه فعالیت گروه تئاتر دیزنی، انیمیشن‌های بسیاری به تئاتر تبدیل شده‌اند و در صدر آنها پرفروش ترین نمایش تاریخ یعنی شیر شاه قرار دارد. با توجه به موفقیت انیمیشن‌های دیزنی در برادوی، پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی تئاتر انیمیشن‌های موفق، ظرفیت‌های موجود در انیمیشن را در فرایند این اقتباس مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، مؤلفان با رویکرد کیفی و روش توصیفی تحلیلی با مطالعه منابع مختلف و بررسی نمایش‌ها و انیمیشن‌های دیزنی به هشت ظرفیت انیمیشن‌ها برای اقتباس در تئاتر صحنه‌ای رسیدند. ظرفیت‌هایی چون روایت از پیش تضمین شده در فروش و جذب حداکثری مخاطبان کودک و بزرگسال، دگردیسی شخصیت ها، طراحی صحنه‌های جذاب، ترانه‌های ماندگار و محبوب اصلی ترین ویژگی‌های یک انیمیشن برای اقتباس در تئاتر هستند. در کنار این موارد، فروش بهتر محصولات جانبی تئاترها و محبوبیت آنها در مدارس و همچنین جذب گردشگران مختلف به منطقه از جمله ظرفیت‌های فرعی در اقتباس تئاتر از انیمیشن هستند. انیمیشن‌ها ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای اقتباس در تئاتر مهیا کردند. ظرفیت‌هایی که به خوبی در کشورمان ایران نیز با وجود انیمیشن‌های محبوب و پر فروش در گیشه قابلیت پیگیری و ایجاد و ارتقا دارند. ایجاد چنین مسیری به خوبی می‌تواند در آینده باعث آشتی بیشتر مخاطبان کودک و خانواده هایشان با تئاتر شود و آثار موزیکال موفق و فاخری را با حس و حال بومی بر اساس انیمیشن‌های داخلی ایجاد کند.

واژگان کلیدی: انیمیشن، تئاتر، اقتباس، برادوی، دیزنی، موزیکال