در حال بارگذاری ...
سعیده آجربندیان/ دکتر اسماعیل بنی اردلان/ عطاءالله کوپال

جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامة کودک مدفون اثر سام شپارد

هدف از مقالۀ حاضر «جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامۀ کودک مدفون» این است که با نگاهی تحلیلی به نمایشنامۀ سام شپارد بر مبنای فلسفۀ سارتر به درک تازه­ای از شخصیت­های نمایشی و دنیای آن­ها دست یابد. از میان نمایشنامه­های سام شپارد، کودک مدفون بیشتر به مسئلۀ جستجوی هویت پرداخته است. درگیری شخصیت­ها، تضاد و اختلاف نظر میان اعضای خانواده و تاثیرات آن بر جامعه با تمرکز بر انسان معاصر آمریکایی در این نمایشنامه­ کاملا هویداست. شخصیت­هایی که شپارد آنها را در نمایشنامه­هایش به تصویر کشیده است، تقریباً تمامی از یک جنس انتخاب شده­اند. و در آثار مختلف میزان مشکلات و درگیری­های روانی و بیماری­های فیزیکی­شان کم یا زیاد شده است. اما در نمایشنامۀ کودک مدفون می­بینیم که شخصیت­ها به تمامی تنها و بدون ایجاد رابطه­ای واقعی با یکدیگر و جامعه، عریان و به دور از هم به معرض دید تماشاگر گذاشته شده­اند.

به همین دلیل این مقاله در ابتدا با نگاهی به تئاتر سام شپارد به نسبت آثارش با فلسفۀ اگزیستانسیالیسم می­پردازد. در ادامه روایت دراماتیک و تحلیل اثر مذکور را ارائه می­دهد. سپس با بررسی مسئلۀ جستجوی هویت در اثر، تاثیر اندیشۀ سارتر بر روند شکل­گیری کنش­ها و پیشرفت درام شپارد مطرح می­شود. سوال اصلی مقاله این است که جستجوی هویت چه نقشی در خلق اثر ذکر شده دارد؟ با توجه به این مسئله فرضیۀ میزان تاثیرگذاری شخصیت در طراحی درام­ها و نقش کلیدی آن در پرداخت این اثر مشخص می­شود. نتیجۀ این پژوهش تاثیر اندیشۀ سارتر مبنی بر محکوم بودن انسان به آزادی و همچنین اصول اخلاقی فلسفۀ او همچون از خودبیگانگی و زندگی در نیت ناراست را در شخصیت­پردازی نمایشنامۀ کودک مدفون سام شپارد نشان می­دهد. زیرا جستجوی هویت در اندیشۀ اصلی سارتر در آثار شپارد، به صورت ظهور توازی و تلازم آزادی و طغیان در کنار یکدیگر قابل بازیافتن است. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته و شیوه­های گردآوری و دسته­بندی اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای انجام پذیرفته است.

 

واژگان کلیدی: سارتر، اگزیستانسیالیسم، فلسفۀ هنر، تئاتر، سام شپارد.




نظرات کاربران