فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- نیوشا ستاری ،کامران سپهران
بازنمایی تروماتیکی تراژدی نو در قاب تئاتر پست دراماتیک
مقاله حاضر قصد طرح روشی از اجرا را دارد که برگرفته از مراحل درمانی طرح شده از سوی روانشناسان آمریکایی بعد از جنگ، بهطور مشخص جودیث هرمن و کتی کروث است. این طرح تبدیل به روشی میشود برای درمان و رهایی بیماران ترومازده (تماشاگران/ اجراگران)، که بهنوعی قربانی اتفاقات و بحرانهای فردی و تاریخی شدهاند. برای این منظور ابتدا خلاصه تعریف هانس تیس لمن از «تئاتر پستدراماتیک» و همچنین شرح نظریات و دیدگاههای روانشناسان امریکایی انجمن «اختلالات اضطرابی پستتروماتیک» ارائه میشود. این دیدگاهها وامگرفته از تئاتر خشونت آرتو و نظریه روانکاوی فروید و لکان است. در ادامه با استفاده از این توصیفات، صحنهای از رابطه سهگانه قربانی/ متجاوز/ ناظر در ارتباط میان تماشاگر و اجراگر تعریف میشود. این اجرا «بازنمایی تروماتیکی»، یعنی تکرار رخداد تروماتیک در گذشته سرکوبشدهای است که امکان بروز نداشته و در تلاش برای فراموش شدن است. تصویر بیرونی این تروماها، راهی برای رها کردن افراد از تروماهای شخصی و فرهنگی آنهاست. بهترین روش برای این رهایی، «بهکلام درآوردن» ناخودآگاه سرکوبشده است که تا کنون از جانب قدرت و جامعه امکان بیان نیافته است.
.
.
.
.
.
علاقمندان و پژوهشگران محترم می توانند چکیده مقالات فصلنامه را از طریق فایل های زیر مطالعه کرده و برای دریافت کامل متن مقالات به سایت www.magiran.com مراجعه فرمایند.