سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(1360-1390)
مقاله حاضر با بررسی دگرگونیهای هویت در متون نمایشی سه دهه اخیر(1360-1390)، به مطالعه فرهنگی درام ایران میپردازد. بدین منظور با انتخاب ده نمایشنامه از هر دهه، عناصر نمایشی متشکل از اشخاص نمایش، گفت و شنود، کشمکش، فضا و زمان و نیز درونمایه با استفاده از نظریه امانوئل کاستلز تحلیل شده است تا سهم هریک از منابع هویتی (ملی، قومی، دینی، مدرن ) در شاکله هویت نمایشی معاصر ایران مشخص شود. از آنجایی که هویت متاثر از زمینههای تاریخی و اجتماعی است، توجه به فضای گفتمانی تولید آثار نمایشی در هر دوره ضروری به نظر میرسد. با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان گفت هویت نمایشی ایران، هویتی سیال و ترکیبی است که در دهه 60 به صورت هویت مشروعیت بخش و در دهه70 به صورت هویت مقاومت متجلی میشود. ...
.
.
.
.
.
علاقمندان و پژوهشگران محترم می توانند چکیده مقالات فصلنامه را از طریق فایل های زیر مطالعه کرده و برای دریافت کامل متن مقالات به سایت www.magiran.com مراجعه فرمایند.