نویسنده: عیسی نوری وایقان/ شمس‌الملوک مصطفوی/ اسماعیل شفیعی

جایگاه
نویسنده: عیسی نوری وایقان/ شمس‌الملوک مصطفوی/ اسماعیل شفیعی

جایگاه "خدایان"در تراژدی های یونانی و نادیده گرفتن نقش آن‌ها در رساله فن شعر ارسطو

ارسطو فیلسوف مشهور یونانی در رساله‌ی «فن شعر» بررسی «تراژدی» را محور کار خود قرار داد اما در هیچ یک از فصول بیست و ششگانه این رساله برای «خدایان» ...

قاسم شوهانی/ حسین اصل عبداللهی/ پریا فاروقی

نمود خشونت در تئاتر اکسپرسیونیستی براساس آراء روان‌شناختی خشونت یونگ با تأکید بر نمایش‌نامه‌ی پدر اثر آگوست استریندبرگ
قاسم شوهانی/ حسین اصل عبداللهی/ پریا فاروقی

نمود خشونت در تئاتر اکسپرسیونیستی براساس آراء روان‌شناختی خشونت یونگ با تأکید بر نمایش‌نامه‌ی پدر اثر آگوست استریندبرگ

یونگ بر این اعتقاد است که بسیاری از خشونت‌ها ناشی از عقده‌ها، کمبودها و بی‌رحمی‌هایی هستند که در اثر شرایط محیطی، اجتماعی و اقتصادی، بر روح انسان تحمیل ...

میلاد حسن‌نیا

تأملی در امکانات تئاتر خیابانی به مثابه پادقدرت با مطالعه‌ای بر یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان
میلاد حسن‌نیا

تأملی در امکانات تئاتر خیابانی به مثابه پادقدرت با مطالعه‌ای بر یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان

تئاتر خیابانی در ذات خود با هنرهای موزه‌ای و به اصطلاح «نخبه‌گرا» فاصله‌ی معناداری دارد. هنرمندان تئاتر خیابانی باید تئاتر را نه صرفا به‌عنوان یک ...

مهدی حمیدی پارسا/ سید صدرالدین فردوسی شاهاندشتی

بررسی انتقادیِ یأس و ناامیدی در نمایشنامه رگ و ریشه دربدری، اثرِ ساعدی با تکیه بر فلسفه‌ی امیدِ گابریل مارسل
مهدی حمیدی پارسا/ سید صدرالدین فردوسی شاهاندشتی

بررسی انتقادیِ یأس و ناامیدی در نمایشنامه رگ و ریشه دربدری، اثرِ ساعدی با تکیه بر فلسفه‌ی امیدِ گابریل مارسل

مقاله‌ی حاضر که به روش کیفی و توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است سعی دارد با نگاهی انتقادی، یأس و ناامیدی را از منظر فلسفه‌ی امید مارسل در یکی از آثار نمایشی ساعدی ...

شیوا شعبانی بنکی/ اسماعیل شفیعی

امکان‌سنجی تعیین شخصیت و تیپ شخصیتی کاراکترها از بطن نمایشنامه با تکیه بر آراء یونگ، هورنای و شارحان انیاگرام
شیوا شعبانی بنکی/ اسماعیل شفیعی

امکان‌سنجی تعیین شخصیت و تیپ شخصیتی کاراکترها از بطن نمایشنامه با تکیه بر آراء یونگ، هورنای و شارحان انیاگرام

کنستانتین استانیسلاوسکی، میخائیل چخوف و استلا آدلر، بعنوان سه نسل مختلف و پیاپی از باورمندان به بازی قابل باور، طی آموزه‌های خود از بازیگران می‌خواهند که قبل ...

بهرام جلالی‏پور

آسیب‌شناسی دراماتیکیِ نمایشنامه‌های کودک و نوجوان در ایران با تکیه بر پوئتیکای ارسطو
بررسی تعدادی از آثار منتشره بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۳
بهرام جلالی‏پور

آسیب‌شناسی دراماتیکیِ نمایشنامه‌های کودک و نوجوان در ایران با تکیه بر پوئتیکای ارسطو
بررسی تعدادی از آثار منتشره بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۳

نمایشنامه‌ از عناصر اصلی نمایش است و اغلب ضعفِ یک اجرا را به ضعفِ‌ نمایشنامه‌ی آن نسبت می‌دهند. در حوزه‌ی تئاتر کودکان و نوجوانان نیز نمایشنامه عنصری ...

محمد عارف

ریخت پیکرهای اساطیری مهر در گذار از مناسکِ « میثرَ » تا « مِتزمَاهِر » در ایران و ارمنستان
محمد عارف

ریخت پیکرهای اساطیری مهر در گذار از مناسکِ « میثرَ » تا « مِتزمَاهِر » در ایران و ارمنستان

هدف این مقاله بررسی روابط علی معلولی گذارگری اسطوره ی میترا به آئین مهر و مِتز مَاهِر در فرهنگ اقوام ساکن در آسیای میانه و قفقاز از منظر انسان شناسی نمایش است. ریخت ...

امیرحسین جزء رمضانی/  محمدرضا آزاده‌فر/ بهروز محمودی بختیاری

تعزیه و موسیقی، حقیقتِ جدایی‌ناپذیر: ارتباط معناگرای تعزیه با دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی
امیرحسین جزء رمضانی/ محمدرضا آزاده‌فر/ بهروز محمودی بختیاری

تعزیه و موسیقی، حقیقتِ جدایی‌ناپذیر: ارتباط معناگرای تعزیه با دستگاه‌ها و آوازهای ایرانی

این مقاله، پژوهشی به مطالعه ساختاری موسیقی و درام به عنوان عناصر درهم‌تنیده در شکل‌گیری تعزیه می‌پردازد. به عبارت روشن‌تر هنر تعزیه نه نمایشی است که موسیقی ...

سعیده آجربندیان/ دکتر اسماعیل بنی اردلان/ عطاءالله کوپال

جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامة کودک مدفون اثر سام شپارد
سعیده آجربندیان/ دکتر اسماعیل بنی اردلان/ عطاءالله کوپال

جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامة کودک مدفون اثر سام شپارد

هدف از مقالۀ حاضر «جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامۀ کودک مدفون» این است که با نگاهی تحلیلی به نمایشنامۀ سام شپارد بر مبنای فلسفۀ سارتر به درک تازه­ای ...

علیرضا قربانی‌گتابی/ فرهاد مهندس‌پور

صورت‌بندی رویکردهای جامعه تئاتر ایران به مفهوم «تئاتر تجربی» در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی؛ 1363- 1380
علیرضا قربانی‌گتابی/ فرهاد مهندس‌پور

صورت‌بندی رویکردهای جامعه تئاتر ایران به مفهوم «تئاتر تجربی» در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی؛ 1363- 1380

مفهوم «تئاتر تجربی» با تکیه بر گرایش‌های نوآورنه تئاتر اروپا در قرن بیستم وارد گفتمان منتقدان تئاتر جهان شد، زمانی که پرسش‌های هنرمندان اروپایی از حیث ...

رامین حیدری فاروقی/ محمدرضا شریف‌زاده/ سیدمصطفی مختاباد استاد

خوانش شاعرانۀ هستی و اتخاذ اسم مستعار به طریق آیرونی
(شرحی بر دراماتورژی سقراط افلاطون و فلسفه به مثابۀ فرم)
رامین حیدری فاروقی/ محمدرضا شریف‌زاده/ سیدمصطفی مختاباد استاد

خوانش شاعرانۀ هستی و اتخاذ اسم مستعار به طریق آیرونی
(شرحی بر دراماتورژی سقراط افلاطون و فلسفه به مثابۀ فرم)

زبان، بیان و لحن مورد انتخاب متفکر در مکالمات میان اشخاص موقعیتی خلق می­کند که از طریق آن تجربۀ شخصی بتواند پا به عرصۀ عمومی بگذارد. شخصیت­های چنین درامی اسامی ...