ایرج افشاری اصل بـررسی عنصر روایـت در اسطورهی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای چکیده یکی از دغدغههای دیرین بشری در طول تاریخ مقابله با پدیدهی مرگ و نیستی بوده است. آدمی از طریق مقابله با مرگ سعی کرده تا به زندگی خود دوام بیشتری ببخشد. ...
سیمین امیریان ساماندهی گروههای نمایشی با شیوه ی نوین مدیریتی؛ عقل جمعی و گسترش تئاتر چکیده با نگاهی موشکافانه به تحولات هنر نمایش در روند تاریخ درمییابیم که این هنر وسیلهای برای بسترسازی فرهنگی در جوامع گوناگون بوده و همین امر بهتدریج ...
لیلی گله داران تئاتر بدون بازیگر: هاینر گوبلز و پست دراماتیسم در اجرای اشیاء اشتیفتر چکیده در نیمه ی دوم قرن بیستم، از یک سو ظهور پرفورمنس با انحلال مرزبندی میان هنرها و تلفیق رسانه ها و از سوی دیگر نفوذ تکنولوژی به عرصه ی هنرهای ...
محسن حکیمی (نویسندهی مسئول) - حمیدرضا افشار تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا چکیده دراماتورژی مرحلهی نخست یک اجرا است که نه با متن آغاز میشود و نه با اتمام نمایش پایان مییابد. اهمیت استفاده از این اصطلاح برای باربا، در مرکز توجه ...
مژگان خالقی تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر چکیده تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریانهای تأثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوههای اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروههای پیشروی ...
هادی موسوی- مهرداد رایانی مخصوص حاکمیتِ مطلقِ شرّ در تراژدیهای شکسپیر با تمرکز بر آرا هانا آرنت چکیده آیا شرّ، ماهیتی مستقل [مطلق] دارد و بر انسان و کارویژههایش تاثیر میگذارد و یا انسان با کارویژههایش، آن را میسازد؟ شرّ، ماهیتی تقدیری و ...
محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس چکیده: افکار و عقاید سوفسطائیان همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. چنان که پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لِسکی، الاهوائی، هگل و ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 68) علاقه مندان می توانند در این شماره مقاله های زیر را بخوانند: رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر ...