مرجان حسین زاده نمدی، محمد علی خبری، حسین اردلانی مطالعهی پدیدارشناختی مفهوم انسان در نمایشنامهی ویتسک نوشتهی گئورگ بوشنر، براساس نظریهی گشتالتدرمانی فریتس پرلز و فلسفه ژیل دلوز چکیده درام ویتسک با درون مایه ...
غلامرضا عباسی نقد گفتمان فاشیسم دراندیشه دیالکتیکیِ برتولت برشت وتئوری انتقادی والتر بنیامین با نگاهی به نمایشنامه آدم آدم است چکیده ظهور فاشیسم در ادبیات اروپا و بویژه آلمان تاثیرات عمیقی گذاشته است. نمایشنامه ...
علیرضا حسین زاده، رضا مهدی زاده دراماتورژی طراحانه با بهرهگیری از اندیشه شالودهشکنی ژاک دریدا چکیده تئاتر و اجرا با به کارگیری و ترکیب تصاویر و الفاظ به خلق فضای نمایشی میپردازند. فضای ...
علی رجبزاده طهماسبی، احسان آجورلو، پویا رئیسی مطالعۀ انتقادی تاثیر مهاجرت بر هویت شخصیتهای نمایشنامۀ پارهسنگ در جیبهایش اثر مری جونز چکیده مهاجرت در سادهترین تعریف نوعی جابهجایی مکانی است و در مطالعات آن، مفهوم ...
میلاد حسننیا، نادر شایگانفر، رحمت امینی تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با ابتنای بر تأملات زیباییشناسانه و تربیتی جان دیویی چکیده: تئاتر خیابانی محدود به دیوارهای سالن نمایش نمیشود و حوزهی ...
نوید مقصود، بهروز محمودی بختیاری اسلحه و انسان جورج برنارد شاو: طنزی با گفتمانسازی ضد ایدئولوژیک یا کمدیِ همگام با ابزارهای ایدئولوژیک؟ چکیده این مقاله نمایشنامه ی اسلحه و انسان نوشته ی جورج برنارد شاو را از ...
حسین شماخی، محمد حسین ناصربخت بررسی تطبیقی نمایشنامههای "افعی طلائی" اثر علی نصیریان و "پایین، گذر سقاخانه" اثر اکبر رادی در پردازش شخصیت های لوتی و لومپن چکیده با توجه به فضای گفتمانی تولید آثار نمایشی در هر دوره، شخصیت های نمایش، عناصرِ ...
نسیم سلیمانی، دکتر علی روحانی، بهزاد آقاجمالی واکاوی پدیده قاجارگرایی در ادبیات نمایشی دهه هفتاد و هشتاد از منظر آرای لوکاچ درام تاریخی همواره یکی از حوزههای مورد اهمیت در ادبیات نمایشی بوده است. توجه به آن در ایران معاصر به ظهور جریانی موسوم به "قاجارگرایی" انجامیده است که در آن ...
سارا پینی/ سعید اسدی مروری بر رویکردهای جایگزین برای الگوی کلاسیک حضور صحنهای در هنرهای نمایشی چکیده حضورِ صحنهای در سنتهای تئاتری، در آنچه که "الگوی کلاسیک حضور" ...
سپهر کریمی، بهی حدائق اسطورهسازی بازنگرمحور در نمایشنامههای بهرام بیضایی چکیده اسطورهسازی بازنگرمحور در آغازجنبشی در فمینیسم بود تا زنان را به نوشتن دربارۀ ...
سروش طاهری، دکتر حسین اردلانی، مانلی حسین پور مقایسه تطبیقی کارگردانی تصویرگرای علی رفیعی و رابرت ویلسون چکیده تئاتر تصویرگرا، به لحاظ زیبایی شناسی،بر پایه هنرهای دیگر بنا شده است.درتئاتر ...
رضا عباسی، علی اصغر فهیمیفر نقش و اهمیت بداههپردازی در نمایشهای شادیآور ایرانی با تأکید بر سیاهبازی چکیده اشکال مختلف نمایش ایرانی در طول تاریخ و بهمرورزمان در قالب گونههای مختلف، از ...
سپیده شمس، رفیق نصرتی خوانش نمایش های شادی آور در دورهی قاجاریه از منظر «نوشتار زنانه» چکیده در میان متون نمایشی به جا مانده از دورهی قاجاریه، دستهای آثار هستند که ...
امین رهبر، اسماعیل بنی اردلان، زهرا گلناز منطقی فسایی جایگاه اخلاق در نمایشنامه «افول» بر اساس تحلیل تعاملات اجتماعی ابن مسکویه چکیده طبق نظریه مسکویه تعاملات اجتماعی حاکم در جامعه که بر اساس فضیلت ...
حجت شهیدی، علیرضا بنیادی گفتمان قدرت استیون لوکس در آثار آرتور میلر با تاکید بر نمایشنامه همه پسران من چکیده: آرتور میلر (۲۰۰۵- ۱۹۱۵) یکی از نمایشنامه نویسان بزرگ آمریکایی است که ...