حمیدرضا افشار/ محسن حکیمی بررسی تحلیلی خلق شخصیت براساس تکنیکهای عملی تری شرایبر بازیگری مستلزم آموزش تکنیک و مهارت است. با پذیرفتن این مسئله که روشهای آموزشی زیاد نیستند و تمام تئوریها در طی یک قرن اخیر به «سیستم ...
نویسنده: عیسی نوری وایقان/ شمسالملوک مصطفوی/ اسماعیل شفیعی جایگاه "خدایان"در تراژدی های یونانی و نادیده گرفتن نقش آنها در رساله فن شعر ارسطو ارسطو فیلسوف مشهور یونانی در رسالهی «فن شعر» بررسی «تراژدی» را محور کار خود قرار داد اما در هیچ یک از فصول بیست و ششگانه این رساله برای «خدایان» ...
نیلوفر زارع/ عرفان ناظر بدنِ ایدئولوژیک: تأثیر گفتمانِ شرقشناسی وارونه بر بازنمایی بدنِ ایدئولوژیک در ادبیات نمایشی ایران یکی از گفتمانهای بینارشتهای که در ادبیات نمایشی و در میان نمایشنامهنویسان ایرانی تأثیر بسزایی دارد، گفتمان شرقشناسی و به
قاسم شوهانی/ حسین اصل عبداللهی/ پریا فاروقی نمود خشونت در تئاتر اکسپرسیونیستی براساس آراء روانشناختی خشونت یونگ با تأکید بر نمایشنامهی پدر اثر آگوست استریندبرگ یونگ بر این اعتقاد است که بسیاری از خشونتها ناشی از عقدهها، کمبودها و بیرحمیهایی هستند که در اثر شرایط محیطی، اجتماعی و اقتصادی، بر روح انسان تحمیل ...
میلاد حسننیا تأملی در امکانات تئاتر خیابانی به مثابه پادقدرت با مطالعهای بر یازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان تئاتر خیابانی در ذات خود با هنرهای موزهای و به اصطلاح «نخبهگرا» فاصلهی معناداری دارد. هنرمندان تئاتر خیابانی باید تئاتر را نه صرفا بهعنوان یک ...
مهدی حمیدی پارسا/ سید صدرالدین فردوسی شاهاندشتی بررسی انتقادیِ یأس و ناامیدی در نمایشنامه رگ و ریشه دربدری، اثرِ ساعدی با تکیه بر فلسفهی امیدِ گابریل مارسل مقالهی حاضر که به روش کیفی و توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده است سعی دارد با نگاهی انتقادی، یأس و ناامیدی را از منظر فلسفهی امید مارسل در یکی از آثار نمایشی ساعدی ...
شیوا شعبانی بنکی/ اسماعیل شفیعی امکانسنجی تعیین شخصیت و تیپ شخصیتی کاراکترها از بطن نمایشنامه با تکیه بر آراء یونگ، هورنای و شارحان انیاگرام کنستانتین استانیسلاوسکی، میخائیل چخوف و استلا آدلر، بعنوان سه نسل مختلف و پیاپی از باورمندان به بازی قابل باور، طی آموزههای خود از بازیگران میخواهند که قبل ...
بهرام جلالیپور آسیبشناسی دراماتیکیِ نمایشنامههای کودک و نوجوان در ایران با تکیه بر پوئتیکای ارسطوبررسی تعدادی از آثار منتشره بین سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۳ نمایشنامه از عناصر اصلی نمایش است و اغلب ضعفِ یک اجرا را به ضعفِ نمایشنامهی آن نسبت میدهند. در حوزهی تئاتر کودکان و نوجوانان نیز نمایشنامه عنصری ...
محمد عارف ریخت پیکرهای اساطیری مهر در گذار از مناسکِ « میثرَ » تا « مِتزمَاهِر » در ایران و ارمنستان هدف این مقاله بررسی روابط علی معلولی گذارگری اسطوره ی میترا به آئین مهر و مِتز مَاهِر در فرهنگ اقوام ساکن در آسیای میانه و قفقاز از منظر انسان شناسی نمایش است. ریخت ...
امیرحسین جزء رمضانی/ محمدرضا آزادهفر/ بهروز محمودی بختیاری تعزیه و موسیقی، حقیقتِ جداییناپذیر: ارتباط معناگرای تعزیه با دستگاهها و آوازهای ایرانی این مقاله، پژوهشی به مطالعه ساختاری موسیقی و درام به عنوان عناصر درهمتنیده در شکلگیری تعزیه میپردازد. به عبارت روشنتر هنر تعزیه نه نمایشی است که موسیقی ...
سعیده آجربندیان/ دکتر اسماعیل بنی اردلان/ عطاءالله کوپال جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامة کودک مدفون اثر سام شپارد هدف از مقالۀ حاضر «جستجوی هویت از دیدگاه سارتر در نمایشنامۀ کودک مدفون» این است که با نگاهی تحلیلی به نمایشنامۀ سام شپارد بر مبنای فلسفۀ سارتر به درک تازهای ...
علیرضا قربانیگتابی/ فرهاد مهندسپور صورتبندی رویکردهای جامعه تئاتر ایران به مفهوم «تئاتر تجربی» در دهههای شصت و هفتاد خورشیدی؛ 1363- 1380 مفهوم «تئاتر تجربی» با تکیه بر گرایشهای نوآورنه تئاتر اروپا در قرن بیستم وارد گفتمان منتقدان تئاتر جهان شد، زمانی که پرسشهای هنرمندان اروپایی از حیث ...
رامین حیدری فاروقی/ محمدرضا شریفزاده/ سیدمصطفی مختاباد استاد خوانش شاعرانۀ هستی و اتخاذ اسم مستعار به طریق آیرونی(شرحی بر دراماتورژی سقراط افلاطون و فلسفه به مثابۀ فرم) زبان، بیان و لحن مورد انتخاب متفکر در مکالمات میان اشخاص موقعیتی خلق میکند که از طریق آن تجربۀ شخصی بتواند پا به عرصۀ عمومی بگذارد. شخصیتهای چنین درامی اسامی ...
مرضیه برزوئیان، محمدرضا خاکی زمینههای اجتماعی ظهور عناصر نمایشی در آیینهای سوگواری ایران چکیده: آیین سوگواری در ایران، تنها آیینی بوده که در طول تاریخ و در مسیر تحول، در دوره قاجار، بدل به نوعی از نمایش آیینی، با هویت ملی و مذهبی شده است. با همه مناقشاتی ...
محمدحسین بنایی کشتان، سید صادق زمانی، ناصر آقایی استادیار انعکاس اندیشههای کیرکگارد در برگزیده آثار نمایشی ژانپلسارتر چکیده: اگزیستانسیالیسم، مطرحترین فلسفه بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که در میان روشنفکران و هنرمندان، بهویژه در شعرها، نمایشنامهها و فیلمهای ...
آرزو حسینیاقبال، حمیدرضا حسینیدانا، بیبیسادات میراسماعیلی، افشین محمدی ارائه الگوی ساز و کار بقاء تئاتر در عصر رسانههای نوین با رویکرد داده بنیاد چکیده رسانههای نوین تاثیری ژرف و شگرف بر انزوای تئاتر کشور داشته است بگونهای که حیات این حوزه از هنر نیازمند الگویی جدید و مبتنی بر بازنگری اساسی در ...
شقایق فرجاله، مهرداد رایانی مخصوص پیوند اگزیستانسیالیسم و تئاتر شکلگرا براساس اندیشههای مرلوپونتی در فرم و ساختار با نگاه به اجرای سمفونی هانتون اثر جیمز تیری چکیده: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پیوند اگزیستانسیالیسم در تئاتر شکلگرا بر اساس اندیشههای مرلوپونتی مبتنی بر پدیدار شناسی ادراک حسی بدن و فرم ...
سیده زهرا کشفی نمایشهای فشن انتقادی ویکتور اند رولف به مثابه اجرای عروسکی؛ با نگاهی به نظریهی مارک جانسون چکیده فشن در طول زمان، بر درک ما از بدن دیگران تاثیر داشته و همواره فرم بدن را دستخوش تغییر کرده است. از سال ۱۸۶۰ طراحان فشن در تلاش بودند که به صورت آزاد و خلاقانه با ...
دلارام فرهناک، غزل اسکندرنژاد، حامد اصغرزاده واکاوی سازوکار تئاتر کاربردی در امر آموزش (مورد مطالعاتی: آموزش زبان به روش تیپیآر) چکیده ضرورت پژوهش حاضر از میان اهمیت آشنا شدن دستاندرکارانِ امور آموزش در ایران با ابزارهای نمایشی و تئاتری برای آموزشی دیرپاتر و غنیتر برخاسته است. با این ...
سید مصطفی مختاباد، محمد اوحدی حائری بررسی پدیدارشناسانهی انسان ـ عروسک در جهان معاصر چکیده در فرازی از مقالهی مشهور هاینریش فون کلایست با نام در باب تئاتر ماریونت، ...
الهام ابراهیمی ناقانی، بهروز محمودی بختیاری مناسبات قدرت از منظر فوکو در دو نمایش نامه از اکبر رادی: در مه بخوان و منجی در صبح نمناک چکیده میشل فوکو زمینهی اجتماعی را به مثابهی محیطی میداند که در آن «روابط ...
رضا سربخش، مجید سرسنگی، احمد سفلایی ظرفیتهای انیمیشن برای تبدیل به تئاتر موزیکال با تأکید بر اقتباسهای «برادوی» از انیمیشنهای دیزنی چکیده پس از موفقیت انیمیشن دیو و دلبر از نظر منتقدان، کمپانی دیزنی بران شد پا به عرصه ...
سعیده غلامی هوجقان خوانشی فمینیستی از نمایشنامه «لیر» ادوارد باند با تمرکز بر جنس و جنسیت چکیده مقالهی حاضر که به روش کیفی و توصیفی - تحلیلی نوشته شده است، از نظریات لیبرال ...
آرش پروین، مریم دادخواه تهرانی شخصیت منجی در دو نمایشنامه از غلامحسین ساعدی با نگاهی به آرای اریک فروم چکیده یکی از مفاهیم دیر پا که در مذاهب ابراهیمی نیز عرض اندام میکند، مفهوم منجی ...
غلامرضا کارگر شورکی، علی محمد مزیدی شرف آبادی، ابوالقاسم عاصی فاصلهگذاری در تعزیه به عنوان عملکردی برای اندیشیدن دربارهی رویداد چکیده فاصلهگذاری یا بیگانهسازی که اساس تئاتر حماسی را تشکیل میدهد، ...
زینب نعیمی، رضا مهدی زاده واکاوی اصول و مولفه های ادراکی موثر بر طراحی مکان نمایشی در اجرای تئاتر کودک در مرحله پیش عملیاتی (2 تا 7 سال) با توجه به نظریه رشد شناختی ژان پیاژه چکیده هنر تئاتر تجربه ای از اجرا است که زمینه های بازنمایی و آفرینشگری آن با توجه به نیازهای ...
علی علی زاده گماری، حمیدرضا حسینی دانا، بی بی سادات میراسماعیلی، سیدرضا نقیب السادات راهبردهای بازاریابی تئاتر با بهره گیری از قابلیت های شبکه های اجتماعی همراه در تهران چکیده در این مقاله ضمن تامل و تعمق در سه حوزه ی تئاتر به عنوان کهن رسانه ای جمعی، مفاهیم ...
محمد هاشمی، امیر مازیار جایگاه هامارتیا در نسبت میان نظریه ی تراژدی و فلسفه ی اخلاق نزد ارسطو این مقاله به تبیین جایگاه هامارتیا در نسبت بین نظریه ی تراژدی (در رساله ی فن شعر) و فلسفه اخلاق در رساله ی اخلاق نیکوماخوس) نزد ارسطو پرداخته است. هامارتیا در رساله ...
سعید رستمی، رفیق نصرتی تحلیل گفتمان انتقادی قدرت و ایدئولوژی در نمایشنامه «شب روی سنگفرش خیس» نوشته ی اکبر رادی (با تکیه بر رویکرد نورمن فرکلاف) چکیده در پژوهش پیش رو محققین سعی دارد با مبنا قرار دادن مباحث تحلیل گفتمان انتقادی بر اساس ...
سهند خیرآبادی، محمد شکری خودکشی زیباشناختی در جدال با تنکشی مذهبی با تکیه بر زیباشناسی کانت با نگاه به دو نمایشنامه ی هیپولیت نوشته ی اوریپید و عشق فدرا نوشته ی سارا کین چکیده این مقاله بر آن است تا خودکشی زیباشناختی در جدال با تن کشی مذهبی با تکیه بر زیباشناسی ...
نرگس یزدی، پوریا سمندری تئاتر سبز (تئاتر محیط زیست) در فضاهای شهری و روستایی به مثابه ی ابزاری برای توسعه پایدار چکیده از مهم ترین معضلات قرن بیست و یکم، معضلات زیست محیطی و هویتی است. معضلات زیست محیطی مانند ...
مریم دادخواه تهرانی، بهروز محمودی بختیاری ناخودآگاهی متن و ایدئولوژی در سه نمایشنامهی غروب در دیاری غریب، قصه ماه پنهان و پهلوان اکبر میمیرد از بهرام بیضایی چکیده عبارت ناخودآگاهی اولین بار در روانشناسی توسط فروید و در تحلیل ذهن بیمار، ...
بهزاد آقاجمالی، کامران سپهران سیاست هویت: بررسی غیاب شهر تهران در درام پهلوی اول چکیده: با قدرت گرفتن رضاخان و پایهریزی دولت پهلوی با الگوی دولت-ملت
مژگان خالقی اسطورههای بلاگردان در نمایشهای ایرانی با تاکیدی بر آثار بهرام بیضایی چکیده آیین قربانی (بلاگردانی) از کهنترین آیینهایی است که در میان ادیان و ملل ...
محمدحسین ناصربخت، استادیار، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران بازخوانی زن اساطیری درسیمای دخت پیامبر به روایت شبیه نامه نویسان چکیده با توجه به این نکته که شبیه خوانی تنها نمایش سنتی ...
حامد شیوایی، شهلا اسلامی، شمسالملوک مصطفوی لزوم آزادی در شخصیتهای پروتاگونیست (قهرمان) تراژدیهای یونان با نظر به نمایشنامه آنتیگونه از دیدگاه هگل چکیده هگل بر خلاف ارسطو تقدیر را سرنوشت شخصت پروتاگونیست ( ...
داود زاهدی بررسی اهداف «انجمن ایران جوان»در راستای اصلاحات فرهنگی واجتماعی اواخر قاجاریه و نقش آن در شکلگیری نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» نوشته حسن مقدم. چکیده این مقاله میکوشد به تبیین نقش «انجمن ایران جوان» دراصلاحات فرهنگی ...
بهادر امیرشاهکرمی، مهدی حامدسقایان، رسول بیدرام مطالعه ی نقش دولت، شهرداری تهران و بخش خصوصی در ساخت سالن های تئاترِ هنری در تهران از سال 1357 تا 1396 چکیده در سال ۱۳۹۶، در شهر تهران، ۱۰۷ سالن تئاتر با مجموع گنجایش ۲۶۵۶۸ صندلی در حال ...
پیام فروتن یکتا کووید 19 و کشف قالبی تازه در تئاتر آنلاین: IGTV Drama چکیده با ظهور پاندمی کووید ۱۹، بسیاری از مشاغل دستخوش تحولات بنیادین شدند. تعطیلی و ...
محمد هاشمی درام تاریخی صادق هدایت از دیدگاه نظریهی تاریخ گرایانه ی جدید چکیده در این مقاله تلاش شده است چند اثر ادبی و تاریخی صادق هدایت از دیدگاه ...
رامین حیدری فاروقی، محمدرضا شریفزاده، سید مصطفی مختاباد مطالعهی وجوه پدیدارشناسانهی شخصیت دراماتیک «رند» در اشعار حافظ، بر اساس آراء هایدگر و تطبیق با درام فرستاده نوشتهی گابریل مارسل چکیده: رند قلندر مشتاق ملامت اغیار، امکان یکهای برای خلق درام استعلایی ایرانی است. ...