علیرضا حسین زاده، رضا مهدی زاده دراماتورژی طراحانه با بهرهگیری از اندیشه شالودهشکنی ژاک دریدا چکیده تئاتر و اجرا با به کارگیری و ترکیب تصاویر و الفاظ به خلق فضای نمایشی میپردازند. فضای ...
علی رجبزاده طهماسبی، احسان آجورلو، پویا رئیسی مطالعۀ انتقادی تاثیر مهاجرت بر هویت شخصیتهای نمایشنامۀ پارهسنگ در جیبهایش اثر مری جونز چکیده مهاجرت در سادهترین تعریف نوعی جابهجایی مکانی است و در مطالعات آن، مفهوم ...
میلاد حسننیا، نادر شایگانفر، رحمت امینی تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با ابتنای بر تأملات زیباییشناسانه و تربیتی جان دیویی چکیده: تئاتر خیابانی محدود به دیوارهای سالن نمایش نمیشود و حوزهی ...
نوید مقصود، بهروز محمودی بختیاری اسلحه و انسان جورج برنارد شاو: طنزی با گفتمانسازی ضد ایدئولوژیک یا کمدیِ همگام با ابزارهای ایدئولوژیک؟ چکیده این مقاله نمایشنامه ی اسلحه و انسان نوشته ی جورج برنارد شاو را از ...
حسین شماخی، محمد حسین ناصربخت بررسی تطبیقی نمایشنامههای "افعی طلائی" اثر علی نصیریان و "پایین، گذر سقاخانه" اثر اکبر رادی در پردازش شخصیت های لوتی و لومپن چکیده با توجه به فضای گفتمانی تولید آثار نمایشی در هر دوره، شخصیت های نمایش، عناصرِ ...
نسیم سلیمانی، دکتر علی روحانی، بهزاد آقاجمالی واکاوی پدیده قاجارگرایی در ادبیات نمایشی دهه هفتاد و هشتاد از منظر آرای لوکاچ درام تاریخی همواره یکی از حوزههای مورد اهمیت در ادبیات نمایشی بوده است. توجه به آن در ایران معاصر به ظهور جریانی موسوم به "قاجارگرایی" انجامیده است که در آن ...
سارا پینی/ سعید اسدی مروری بر رویکردهای جایگزین برای الگوی کلاسیک حضور صحنهای در هنرهای نمایشی چکیده حضورِ صحنهای در سنتهای تئاتری، در آنچه که "الگوی کلاسیک حضور" ...