مریم دادخواه تهرانی، بهروز محمودی بختیاری ناخودآگاهی متن و ایدئولوژی در سه نمایشنامهی غروب در دیاری غریب، قصه ماه پنهان و پهلوان اکبر میمیرد از بهرام بیضایی چکیده عبارت ناخودآگاهی اولین بار در روانشناسی توسط فروید و در تحلیل ذهن بیمار، ...
بهزاد آقاجمالی، کامران سپهران سیاست هویت: بررسی غیاب شهر تهران در درام پهلوی اول چکیده: با قدرت گرفتن رضاخان و پایهریزی دولت پهلوی با الگوی دولت-ملت
مژگان خالقی اسطورههای بلاگردان در نمایشهای ایرانی با تاکیدی بر آثار بهرام بیضایی چکیده آیین قربانی (بلاگردانی) از کهنترین آیینهایی است که در میان ادیان و ملل ...
محمدحسین ناصربخت، استادیار، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران بازخوانی زن اساطیری درسیمای دخت پیامبر به روایت شبیه نامه نویسان چکیده با توجه به این نکته که شبیه خوانی تنها نمایش سنتی ...
حامد شیوایی، شهلا اسلامی، شمسالملوک مصطفوی لزوم آزادی در شخصیتهای پروتاگونیست (قهرمان) تراژدیهای یونان با نظر به نمایشنامه آنتیگونه از دیدگاه هگل چکیده هگل بر خلاف ارسطو تقدیر را سرنوشت شخصت پروتاگونیست ( ...
داود زاهدی بررسی اهداف «انجمن ایران جوان»در راستای اصلاحات فرهنگی واجتماعی اواخر قاجاریه و نقش آن در شکلگیری نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده» نوشته حسن مقدم. چکیده این مقاله میکوشد به تبیین نقش «انجمن ایران جوان» دراصلاحات فرهنگی ...
بهادر امیرشاهکرمی، مهدی حامدسقایان، رسول بیدرام مطالعه ی نقش دولت، شهرداری تهران و بخش خصوصی در ساخت سالن های تئاترِ هنری در تهران از سال 1357 تا 1396 چکیده در سال ۱۳۹۶، در شهر تهران، ۱۰۷ سالن تئاتر با مجموع گنجایش ۲۶۵۶۸ صندلی در حال ...
پیام فروتن یکتا کووید 19 و کشف قالبی تازه در تئاتر آنلاین: IGTV Drama چکیده با ظهور پاندمی کووید ۱۹، بسیاری از مشاغل دستخوش تحولات بنیادین شدند. تعطیلی و ...
محمد هاشمی درام تاریخی صادق هدایت از دیدگاه نظریهی تاریخ گرایانه ی جدید چکیده در این مقاله تلاش شده است چند اثر ادبی و تاریخی صادق هدایت از دیدگاه ...
رامین حیدری فاروقی، محمدرضا شریفزاده، سید مصطفی مختاباد مطالعهی وجوه پدیدارشناسانهی شخصیت دراماتیک «رند» در اشعار حافظ، بر اساس آراء هایدگر و تطبیق با درام فرستاده نوشتهی گابریل مارسل چکیده: رند قلندر مشتاق ملامت اغیار، امکان یکهای برای خلق درام استعلایی ایرانی است. ...