ایرج افشاری اصل بـررسی عنصر روایـت در اسطورهی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای چکیده یکی از دغدغههای دیرین بشری در طول تاریخ مقابله با پدیدهی مرگ و نیستی بوده است. آدمی از طریق مقابله با مرگ سعی کرده تا به زندگی خود دوام بیشتری ببخشد. ...
سیمین امیریان ساماندهی گروههای نمایشی با شیوه ی نوین مدیریتی؛ عقل جمعی و گسترش تئاتر چکیده با نگاهی موشکافانه به تحولات هنر نمایش در روند تاریخ درمییابیم که این هنر وسیلهای برای بسترسازی فرهنگی در جوامع گوناگون بوده و همین امر بهتدریج ...
لیلی گله داران تئاتر بدون بازیگر: هاینر گوبلز و پست دراماتیسم در اجرای اشیاء اشتیفتر چکیده در نیمه ی دوم قرن بیستم، از یک سو ظهور پرفورمنس با انحلال مرزبندی میان هنرها و تلفیق رسانه ها و از سوی دیگر نفوذ تکنولوژی به عرصه ی هنرهای ...
محسن حکیمی (نویسندهی مسئول) - حمیدرضا افشار تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا چکیده دراماتورژی مرحلهی نخست یک اجرا است که نه با متن آغاز میشود و نه با اتمام نمایش پایان مییابد. اهمیت استفاده از این اصطلاح برای باربا، در مرکز توجه ...
مژگان خالقی تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر چکیده تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریانهای تأثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوههای اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروههای پیشروی ...
هادی موسوی- مهرداد رایانی مخصوص حاکمیتِ مطلقِ شرّ در تراژدیهای شکسپیر با تمرکز بر آرا هانا آرنت چکیده آیا شرّ، ماهیتی مستقل [مطلق] دارد و بر انسان و کارویژههایش تاثیر میگذارد و یا انسان با کارویژههایش، آن را میسازد؟ شرّ، ماهیتی تقدیری و ...
محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس چکیده: افکار و عقاید سوفسطائیان همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. چنان که پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لِسکی، الاهوائی، هگل و ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 68) علاقه مندان می توانند در این شماره مقاله های زیر را بخوانند: رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر ...
غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی تأثیر زمینههای فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران چکیده: نمایش غربی در بحبوحهی مواجههی جامعه
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پییر بوردیو چکیده رشد سریع تعداد سالنهای نمایش در طی یک دههی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونیهایی که عاملان ...
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید ...
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه (با نگاهی به دو نمایشنامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب وج) چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا میشود و با توجه به اهمیتی که در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...