غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی تأثیر زمینههای فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران چکیده: نمایش غربی در بحبوحهی مواجههی جامعه
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پییر بوردیو چکیده رشد سریع تعداد سالنهای نمایش در طی یک دههی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونیهایی که عاملان ...
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید ...
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه (با نگاهی به دو نمایشنامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب وج) چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا میشود و با توجه به اهمیتی که در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...
ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور چکیده در این مقاله به بررسی قابلیتهای نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امینپور پرداخته میشود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر ...
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی (با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع)) چکیده از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که ...
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد چکیده حکایت شیخ صنعان در منطقالطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار میدانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان میکند. این تکوین شخصیتی از منظر ...
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای 1332-1357 از منظر مؤلفههای درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهرههای تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامههای خواندنی بوده ...
مهرداد رایانی مخصوص همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکلگیری میزانسن برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکلگیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطهی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را ...
رضا مهدی زاده، مسعود والهی بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. ...
فروغ کاظمی، محمد لارتی شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است ...
پرستو محبی، فریندخت زاهدی اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی(با تأکید بر نمایشنامههای دهۀ 60 و 70) در مطالعات روایتشناسی، روایت بهعنوان "توالی رویدادها" تعریف میشود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار میگیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده ...