ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور چکیده در این مقاله به بررسی قابلیتهای نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امینپور پرداخته میشود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر ...
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی (با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع)) چکیده از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که ...
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد چکیده حکایت شیخ صنعان در منطقالطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار میدانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان میکند. این تکوین شخصیتی از منظر ...
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای 1332-1357 از منظر مؤلفههای درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهرههای تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامههای خواندنی بوده ...
مهرداد رایانی مخصوص همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکلگیری میزانسن برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکلگیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطهی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را ...
رضا مهدی زاده، مسعود والهی بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. ...
فروغ کاظمی، محمد لارتی شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است ...
پرستو محبی، فریندخت زاهدی اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی(با تأکید بر نمایشنامههای دهۀ 60 و 70) در مطالعات روایتشناسی، روایت بهعنوان "توالی رویدادها" تعریف میشود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار میگیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده ...
علیرضا فخرکننده کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر صحنههایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سهگانهای (شامل ترحم در تاریخ۱، سرزنش بیپایان۲ و صحنههایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دههی ۱۹۸۰ ...
مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ اصطلاح «داغ ننگ» ریشهی یونانی دارد و امروزه جهت اشاره به ویژگی یا صفتی به کار برده میشود که شدیداً بدنام کننده یا ننگ آور است. در این مطالعه با توجه به ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر(شماره 67) علا قه مندان می توانند در این شماره مقاله های : «بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه» از مهدی داوری دولت آبادی و رحمت ...
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزشهای اخلاقی در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزشهایی را برمیگزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را میآفریند و با این کار دیگران را ...
مصطفی مرادیان، فریدون علیاری بررسی نقش ماکت در طراحی صحنه تئاتر و سینما طراحان صحنه تئاتر و سینما از طریق راههای مختلف فضای صحنه را طراحی و معرفی میکنند. ساخت ماکت[۱] صحنه یکی از مهمترین این راهها به حساب میآید. امروزه ...
محمد راغب، مهدی فیضی مثال تعزیه و مسئله بازنمایی بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که ...
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،با نگاهی به دو متن کهن پارسی هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا تا آیین نمایشی گلی گلی بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا ...
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح «سایکودرام» در «زار»مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران میباشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای ...