محسن حکیمی (نویسنده‌ی مسئول) - حمیدرضا افشار

تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن
 بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا
محسن حکیمی (نویسنده‌ی مسئول) - حمیدرضا افشار

تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن
بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا

چکیده دراماتورژی مرحله­ی نخست یک اجرا است که نه با متن آغاز می­شود و نه با اتمام نمایش پایان می­یابد. اهمیت استفاده از این اصطلاح برای باربا، در مرکز توجه ...

محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی

بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس
محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی

بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس

چکیده: افکار و عقاید سوفسطائیان همواره مورد توجه فیلسوفان بوده­ است. چنان که پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لِسکی، الاهوائی، هگل و ...

فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 68)

فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 68)

علاقه مندان می توانند در این شماره مقاله های زیر را بخوانند: رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر ...

فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی

نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پی‌یر بوردیو
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی

نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پی‌یر بوردیو

چکیده رشد سریع تعداد سالن‌های نمایش در طی یک دهه‌ی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونی‌هایی که عاملان ...

سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی

مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول»
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی

مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول»

چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید ...

شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی

تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه 
(با نگاهی ‌به دو نمایش‌نامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب و‌ج)
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی

تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه
(با نگاهی ‌به دو نمایش‌نامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب و‌ج)

چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا می­شود و با توجه به اهمیتی که­ در حوزه فعالیت­های فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...

ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی

بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور
ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی

بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور

چکیده       در این مقاله به بررسی قابلیت­­های نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امین­پور پرداخته می­شود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر ...

ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی

تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی 
(با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع))
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی

تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی
(با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع))

چکیده    از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که ...

احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد

چکیده  حکایت شیخ صنعان در منطق‌الطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار می‌دانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان می‌کند. این تکوین شخصیتی از منظر ...

فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران

رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های 1332-1357 از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران

رابطه نمایشنامه‌های خواندنی با نمایشنامه‌های‌‌‌ایرانی سال‌های 1332-1357 از منظر مؤلفه‌های درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی

مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهره‌های تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامه‌های خواندنی بوده ...

مهرداد رایانی مخصوص

همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکل‌‌گیری میزانسن
مهرداد رایانی مخصوص

همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکل‌‌گیری میزانسن

برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکل‌گیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطه‌ی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را ...

رضا مهدی زاده، مسعود والهی

بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان
رضا مهدی زاده، مسعود والهی

بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان

تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. ...

پرستو محبی، فریندخت زاهدی

اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی
(با تأکید بر نمایشنامه‏های دهۀ 60 و 70)
پرستو محبی، فریندخت زاهدی

اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی
(با تأکید بر نمایشنامه‏های دهۀ 60 و 70)

در مطالعات روایت‌شناسی، روایت به‌عنوان "توالی رویدادها" تعریف می‌شود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار می‌گیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده ...