علیرضا فخرکننده کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر صحنههایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سهگانهای (شامل ترحم در تاریخ۱، سرزنش بیپایان۲ و صحنههایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دههی ۱۹۸۰ ...
مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ اصطلاح «داغ ننگ» ریشهی یونانی دارد و امروزه جهت اشاره به ویژگی یا صفتی به کار برده میشود که شدیداً بدنام کننده یا ننگ آور است. در این مطالعه با توجه به ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر(شماره 67) علا قه مندان می توانند در این شماره مقاله های : «بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه» از مهدی داوری دولت آبادی و رحمت ...
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزشهای اخلاقی در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزشهایی را برمیگزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را میآفریند و با این کار دیگران را ...
مصطفی مرادیان، فریدون علیاری بررسی نقش ماکت در طراحی صحنه تئاتر و سینما طراحان صحنه تئاتر و سینما از طریق راههای مختلف فضای صحنه را طراحی و معرفی میکنند. ساخت ماکت[۱] صحنه یکی از مهمترین این راهها به حساب میآید. امروزه ...
محمد راغب، مهدی فیضی مثال تعزیه و مسئله بازنمایی بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که ...
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،با نگاهی به دو متن کهن پارسی هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا تا آیین نمایشی گلی گلی بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا ...
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح «سایکودرام» در «زار»مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران میباشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای ...
مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی نمایشنامهی شاعرانه عنوانی است که برای برخی متون نمایشی از جمله آثار بهرام بیضایی به کار برده میشود اما کمتر تحلیل و تعریفی از اینگونه نمایشنامهها ارائه ...
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک ...
معصومه نصیری پور، فرح ترکمان سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو پژوهش حاضر با عنوان " بررسی تئاتر به عنوان میدان هنری در ایران" به بررسی انواع سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین بر اساس نظریه «میدان هنری پیر ...
شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر) یکی از گفتمان های موثر درباره ی سلطه نظریه ی وبر است که با وجود قدمت آن هنوز در مطالعات اجتماعی به کار گرفته می شود. سلطه به عنوان شکلی از قدرت در کلی ترین مفهوم رابطه ...
مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا ژان پل سارتر یکی از متفکران و فیلسوفان قرن بیستم است که از نمایشنامه بهعنوان زمینهای جهت ارائهی اندیشههای ایدئولوژیکی و اجتماعی خود استفاده ...
پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران هدف این مقاله شناخت برخی از جلوههای روابط زوج در ادبیات نمایشی دههی اخیر ایران (۱۳۸۰) بهعنوان بازتابی از مناسبات گروه افراد جامعهی ما در دههی گذشته است. ...
شهرام حبیب الله زرگر بازشناسی پهلوان کچل، کهن ترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران این مقاله سعی دارد با دستمایه قراردادن یکی از دو متن ثبتشده از دو اجرای نمایش عروسکی که حدود یک قرن پیش توسط ایرانشناس روس، «رومان آندریویچ گالونُف» در ...
اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان «ویدئو-پروجکشن» به عنوان پدیدهای فناورانه، متشکل از دو واژۀ «ویدئو» و «پروجکشن» است. تبار این دو واژه در فرهنگهای لغت لاتین به ترتیب، «دیدن ...
حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا) یکی از راههای مهمی که گفتمانهای نمایشی بر اساس آن عدم قطعیت معنایی را در دستور کار خود قرار میدهند، عبور از وضعیت ایجابی۱ به وضعیت سلبی۲ است. در این حالت، ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 66) علاقه مندان می توانند در این شماره مقاله های: «حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشانمه ی اولئانا)» از ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر( شماره ی 65) علاقمندان میتوانند در شماره جدید فصلنامه علمی و پژوهشی تئاتر مقالاتی با عناوین " جستاری روانکاوانه بر شخصیتهای زن نمایشنامه ملکه زیباییلینین با ...
نرگس یزدی فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد "حضور غائب"" و فضای خارج صحنه" در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة سوزان گلسپل شخصیتهای نمایشی تاًثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زندهاند. بخشی از جذابیت آنها مربوط به حضور صحنهای آنهاست. با اینحال، شخصیتهای نمایشیای ...
عبدالحسین مختاباد فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب میآید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران میباشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به ...
بهرام جلالی پور فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--تکهچیننویسی، کوششهای مدرن، رهیافتهای پستمدرن زمینهها، عناصر، روشها، تأثیرات و چالشهای نمایشنامهنویسی تکهچینانه
سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(1360-1390) مقاله حاضر با بررسی دگرگونیهای هویت در متون نمایشی سه دهه اخیر(۱۳۶۰-۱۳۹۰)، به مطالعه فرهنگی درام ایران میپردازد. بدین منظور با انتخاب ده ...