علیرضا فخرکننده کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر صحنههایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سهگانهای (شامل ترحم در تاریخ۱، سرزنش بیپایان۲ و صحنههایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دههی ۱۹۸۰ ...
مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ اصطلاح «داغ ننگ» ریشهی یونانی دارد و امروزه جهت اشاره به ویژگی یا صفتی به کار برده میشود که شدیداً بدنام کننده یا ننگ آور است. در این مطالعه با توجه به ...
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزشهای اخلاقی در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزشهایی را برمیگزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را میآفریند و با این کار دیگران را ...
مصطفی مرادیان، فریدون علیاری بررسی نقش ماکت در طراحی صحنه تئاتر و سینما طراحان صحنه تئاتر و سینما از طریق راههای مختلف فضای صحنه را طراحی و معرفی میکنند. ساخت ماکت[۱] صحنه یکی از مهمترین این راهها به حساب میآید. امروزه ...
محمد راغب، مهدی فیضی مثال تعزیه و مسئله بازنمایی بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که ...
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،با نگاهی به دو متن کهن پارسی هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا تا آیین نمایشی گلی گلی بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا ...
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح «سایکودرام» در «زار»مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران میباشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای ...
مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی نمایشنامهی شاعرانه عنوانی است که برای برخی متون نمایشی از جمله آثار بهرام بیضایی به کار برده میشود اما کمتر تحلیل و تعریفی از اینگونه نمایشنامهها ارائه ...
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک ...
معصومه نصیری پور، فرح ترکمان سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو پژوهش حاضر با عنوان " بررسی تئاتر به عنوان میدان هنری در ایران" به بررسی انواع سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین بر اساس نظریه «میدان هنری پیر ...
شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر) یکی از گفتمان های موثر درباره ی سلطه نظریه ی وبر است که با وجود قدمت آن هنوز در مطالعات اجتماعی به کار گرفته می شود. سلطه به عنوان شکلی از قدرت در کلی ترین مفهوم رابطه ...
مینو ابوذر جمهری، محمدحسین ناصربخت گفتمان خشونت در آثار نمایشی ژان پل سارتر با تاکید بر مرده های بی کفن و دفن و گوشه نشینان آلتونا ژان پل سارتر یکی از متفکران و فیلسوفان قرن بیستم است که از نمایشنامه بهعنوان زمینهای جهت ارائهی اندیشههای ایدئولوژیکی و اجتماعی خود استفاده ...
پروانه احمدی، محمدجعفر یوسفیان کناری تحلیل مهمترین جلوه های روابط زوج در پنج نمایشنامه از دهه ی هشتاد شمسی در ایران هدف این مقاله شناخت برخی از جلوههای روابط زوج در ادبیات نمایشی دههی اخیر ایران (۱۳۸۰) بهعنوان بازتابی از مناسبات گروه افراد جامعهی ما در دههی گذشته است. ...
شهرام حبیب الله زرگر بازشناسی پهلوان کچل، کهن ترین نسخه مکتوب نمایش عروسکی در ایران این مقاله سعی دارد با دستمایه قراردادن یکی از دو متن ثبتشده از دو اجرای نمایش عروسکی که حدود یک قرن پیش توسط ایرانشناس روس، «رومان آندریویچ گالونُف» در ...
اسماعیل شفیعی، جلیل خلیل آذر، نیلوفر ملک نقش ویدیوپروجکشن در خلق زمان های فیزیکی، روانی و داستانی در صحنه پردازی تئاتر معاصر غرب با تکیه بر آراء گامبریج در باب زمان «ویدئو-پروجکشن» به عنوان پدیدهای فناورانه، متشکل از دو واژۀ «ویدئو» و «پروجکشن» است. تبار این دو واژه در فرهنگهای لغت لاتین به ترتیب، «دیدن ...
حمیدرضا شعیری، مهدی حامد سقایان، محمدفرزان رجبی حرکت گفتمان نمایشی از وجه ایجابی به سوی وجه سلبی:رویکرد نشانه-معناشناختی (با تاکید بر نمایشنامه ی اولئانا) یکی از راههای مهمی که گفتمانهای نمایشی بر اساس آن عدم قطعیت معنایی را در دستور کار خود قرار میدهند، عبور از وضعیت ایجابی۱ به وضعیت سلبی۲ است. در این حالت، ...
نرگس یزدی فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--کارکرد "حضور غائب"" و فضای خارج صحنه" در نمایشنامة چیزهای پیش پا افتاده نوشتة سوزان گلسپل شخصیتهای نمایشی تاًثیرگذاری وجود دارند که در ذهن ما برجسته و زندهاند. بخشی از جذابیت آنها مربوط به حضور صحنهای آنهاست. با اینحال، شخصیتهای نمایشیای ...
عبدالحسین مختاباد فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- موسیقی دستگاهی، بستری مناسب برای شکل گیری تعزیه ایرانی موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی در هنرهای دراماتیک به حساب میآید. تعزیه نیز یکی از ریختارهای نمایشی در ایران میباشد که موسیقی مذهبی عنصر جدایی ناپذیر آن به ...
بهرام جلالی پور فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--تکهچیننویسی، کوششهای مدرن، رهیافتهای پستمدرن زمینهها، عناصر، روشها، تأثیرات و چالشهای نمایشنامهنویسی تکهچینانه
سیمین مشکواتی ، محمد جعفر یوسفیان کناری فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--مقایسه جلوه های نمایشی هویت ایرانی در نمایشنامه های سه دهه اخیر ایران(1360-1390) مقاله حاضر با بررسی دگرگونیهای هویت در متون نمایشی سه دهه اخیر(۱۳۶۰-۱۳۹۰)، به مطالعه فرهنگی درام ایران میپردازد. بدین منظور با انتخاب ده ...
رفیق نصرتی ، محمدباقرقهرمانی ، بهروز محمودی بختیاری فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- تحول تاریخی نگاشت استعاری قلمروهای مفهومی شهر و تئاتر؛ از پولیس تا شهر مدرن تعریف استعارههای شناختی در زبانشناسی شناختی، نگرش معمول در باب استعارهها که آنها را صرفاً آرایههایی ادبی و مربوط به قلمرویی ورای زبان روزمره میداند ...
فاطمه عبدوس ، ناهید احمدیان فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65--بررسی جامعهشناختیِ "کنش مشترک" از منظر تعاملگرایی نمادینِ هربرت بلومر در نمایشنامهی تاریخی- سیاسیِ فَنشِن نوشتۀ دیوید هِر هربرت بلومر، جامعهشناس آمریکایی معاصر، یکی از چهره های تأثیرگذار در حوزۀ جامعه شناسی در سطح روابط خُرد افراد با یکدیگر است. "کنش مشترک"، در حیطه ...
آرزو بابایی، مصطفی مختاباد،محمدرضا شریف زاده فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 65-- ملکه زیبایی لی نین با تاکید بر شاخصه ی خشونت و بر اساس نظریات ژاک لکان هدف از این مقاله، جستاری روانکاوانه بر شخصیتهای زن ( مگ و مورین) درنمایشنامه "ملکه زیباییلینین" اثر مارتین مکدونا است. علیرغم اینکه این ...
فهیمه میرزاحسین فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- مطالعه تطبیقی دو کاراکتر شاخص تاریخ نمایش ایران و ترکیه : پهلوان کچل و قره گز در میان نمایش سنتی کشورهای مختلف جهان نمایش عروسکیِ خیمه شب بازیِ پهلوان کچلِ ایران و نمایش قره گزِ ترکیه دو نمونه با شباهتهای بسیارند گرچه تفاوتهای چشمگیری هم ...
زینب خسروی ، اصغر فهمیمی فر فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64--بررسی تطبیقی شیوه اجرایی نقالی بزم و عشق و مطالعه موردی نقل سهراب کشی و نقل بیژن و منیژهبا اجرای مرشد ترابی این پژوهش در یک بررسی توصیفی-تحلیلی بر اساس یافتههای نشانهشناسی اجرا به مقایسهی تطبیقی نسبت ...
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- نیوشا ستاری ،کامران سپهران بازنمایی تروماتیکی تراژدی نو در قاب تئاتر پست دراماتیک مقاله حاضر قصد طرح روشی از اجرا را دارد که برگرفته از مراحل درمانی طرح شده از سوی روانشناسان آمریکایی بعد از جنگ، بهطور مشخص جودیث هرمن و کتی کروث است. این طرح ...
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- سیدعلی عسگری ، فرهاد ناظرزاده کرمانی ، احمد جولائی خوانش سورئالیستی تعزیه درویش، موسی و مقدمات شهادت امام ثقلین جناب امام حسین از منظر زمان و مکان کنکاش و پژوهش دربارهی سبکشناسی نمایش ایرانی (به هر گونه چه سیاهبازی و چه نقالی و چه تعزیه و یا ...) بسیار کم صورت گرفته است و بسیار زیاد نیاز به پژوهش دارد و ...
فصلنامه شماره 64 -- سمیه آورند ، محمد رضا شهبازی بازآفرینی ادبیات داستانی ایران در ادبیات دراماتیک جهان با نگاه ویژه به قاضی حمص، دیوان بلخ و دُلُپاتس (سندباد نامه) در تاجر ونیزی ویلیام شکسپیر ادبیات کلاسیک ایران درطول سالیان و قرنهای متوالی، باعث تحول در ادبیات جهانی شده و همواره از سوی بسیاری از نویسندگان در سطح جهانی مورد استقبال و اقتباس قرار گرفته ...
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- مهدی حامدسقایان بررسی وضعیت نشرِ کتاب های مرتبط با تئاتر مقاومت در ایران(با تأکید بر چاپ آثار در ابتدای دهه های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی) بررسی کمی و کیفیِ چاپ و انتشارِ آثار مرتبط با تئاتر مقاومت از جمله نمایشنامه ها و کتابهای تخصصی میتواند بازتاب دهندة میزانِ رشد و توسعة این گونة تئاتری در ...
فصلنامه علمی و پژوهشی شماره 64-- هدی فلاح ، شهرام گیلآبادی، حمیدرضا افشار بررسی شیوه ی نگارش نمایش رادیویی سهبعدیبر اساس نظریه ی تخیل: مطالعهی موردی نمایش باینورال اتاق بازجویی هر رسانه به عنوان یک فرم خاص، ماهیتایدهپردازی خاصی را که به مفهوم سازی منجر شود میطلبد. نمایشرادیویی هم به عنوان نوعی رسانه برای نگارش، از این مهم ...
محسن حکیمی ، حمیدرضا افشار، فاطمه شاهرودی مقایسه ی تطبیقی رویکرد لی استراسبرگ، استلا آدلر و سنفورد مایسنر در روند تمرینات عملی هدایت بازیگر از درون به بیرون و از بیرون به درون خلق شخصیت نمایش در یک تعامل دو سویه بین بازیگر و کارگردان، و ارائه ی آن شخصیت به نحوی باورپذیر به مخاطب به مفهوم هدایت بازیگر است و به دو شیوه ی مرسوم صورت می گیرد. ...
معصومه علینژاد هندسه فضا در تئاتر باوهاوس(با تاکید بر نمایش"باله سه گانه" اثر اسکار اشلمر) یکی از مسائل چالش برانگیز درحوزه طراحی صحنه موضوع فضا است. درقرن بیستم تئاتر باوهاوس با نگاهی نو به مساله فضا و ساختار اجرا تعاریف تازه ای را ارائه می دهد. اسکار اشلمر ...
علی رویین ، سید مصطفی مختاباد پدیدارشناسی مکان در نمایشنامۀ گزارش خواب نوشتۀ محمد رضایی راد با تمرکز بر آرای گاستن باشلار در بوطیقای فضا پژوهش حاضر با اِعمال رویکرد پدیدارشناسی، در بررسی و تحلیل «مکان»ِهای موجود در نمایشنامۀ گزارش خواب نوشتۀ محمد رضاییراد و قراردادنِ آن به عنوان چهارچوب ...
سپیده باقری لویه - ناهید احمدیان بررسی تطبیقی آرا جامعه شناختی امیل دورکیم در دو نمایشنامه یرما و خانه برناردا آلبا نوشته فدریکو گارسیا لورکا امیل دورکیم یکی از نظریه پردازان برجسته جامعه شناسی است که مطالعاتش در این حوزه سبب شده است این رشته، درشمار یکی از مهم ترین زیر شاخه های علوم انسانی قرار بگیرد. ...
محمد عارف مطالعه انسان شناسی تئاتر لرستان ( با تکیه بر پنجاه نمایشنامه دست نویس بومیان لرستان در پنجاه سال گذشته ) مقاله حاضر می کوشد به بررسی تحلیلی و خاستگاه شناختی پنجاه نمایشنامه اجرا شده به قلم پنجاه نمایشنامه نویس بومی لرستان طی پنجاه سال گذشته، از منظر انسان شناسی نمایشی ...
مهرداد رایانی مخصوص تاملی در وضعیت امروز: بلوغ و دگردیسی تئاتر ایران وضعیتِ تئاتر ایران بر اساسِ اتفاقات جاری و شرایطِ معاصر به لحاظِ نوعِ هدایت، برنامهریزی و مکانیسمِ حاکم بر تولیدِ تئاتر در حالِ دگردیسی و تحول است. این مقاله بر ...