ایرج افشاری اصل بـررسی عنصر روایـت در اسطورهی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای چکیده یکی از دغدغههای دیرین بشری در طول تاریخ مقابله با پدیدهی مرگ و نیستی بوده است. آدمی از طریق مقابله با مرگ سعی کرده تا به زندگی خود دوام بیشتری ببخشد. ...
سیمین امیریان ساماندهی گروههای نمایشی با شیوه ی نوین مدیریتی؛ عقل جمعی و گسترش تئاتر چکیده با نگاهی موشکافانه به تحولات هنر نمایش در روند تاریخ درمییابیم که این هنر وسیلهای برای بسترسازی فرهنگی در جوامع گوناگون بوده و همین امر بهتدریج ...
لیلی گله داران تئاتر بدون بازیگر: هاینر گوبلز و پست دراماتیسم در اجرای اشیاء اشتیفتر چکیده در نیمه ی دوم قرن بیستم، از یک سو ظهور پرفورمنس با انحلال مرزبندی میان هنرها و تلفیق رسانه ها و از سوی دیگر نفوذ تکنولوژی به عرصه ی هنرهای ...
محسن حکیمی (نویسندهی مسئول) - حمیدرضا افشار تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا چکیده دراماتورژی مرحلهی نخست یک اجرا است که نه با متن آغاز میشود و نه با اتمام نمایش پایان مییابد. اهمیت استفاده از این اصطلاح برای باربا، در مرکز توجه ...
مژگان خالقی تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر چکیده تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریانهای تأثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوههای اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروههای پیشروی ...
هادی موسوی- مهرداد رایانی مخصوص حاکمیتِ مطلقِ شرّ در تراژدیهای شکسپیر با تمرکز بر آرا هانا آرنت چکیده آیا شرّ، ماهیتی مستقل [مطلق] دارد و بر انسان و کارویژههایش تاثیر میگذارد و یا انسان با کارویژههایش، آن را میسازد؟ شرّ، ماهیتی تقدیری و ...
محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس چکیده: افکار و عقاید سوفسطائیان همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. چنان که پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لِسکی، الاهوائی، هگل و ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر (شماره ی 68) علاقه مندان می توانند در این شماره مقاله های زیر را بخوانند: رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای ۱۳۳۲-۱۳۵۷ از منظر ...
غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی تأثیر زمینههای فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران چکیده: نمایش غربی در بحبوحهی مواجههی جامعه
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پییر بوردیو چکیده رشد سریع تعداد سالنهای نمایش در طی یک دههی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونیهایی که عاملان ...
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید ...
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه (با نگاهی به دو نمایشنامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب وج) چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا میشود و با توجه به اهمیتی که در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...
ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور چکیده در این مقاله به بررسی قابلیتهای نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امینپور پرداخته میشود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر ...
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی (با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع)) چکیده از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که ...
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد چکیده حکایت شیخ صنعان در منطقالطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار میدانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان میکند. این تکوین شخصیتی از منظر ...
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای 1332-1357 از منظر مؤلفههای درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهرههای تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامههای خواندنی بوده ...
مهرداد رایانی مخصوص همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکلگیری میزانسن برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکلگیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطهی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را ...
رضا مهدی زاده، مسعود والهی بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. ...
فروغ کاظمی، محمد لارتی شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است ...
پرستو محبی، فریندخت زاهدی اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی(با تأکید بر نمایشنامههای دهۀ 60 و 70) در مطالعات روایتشناسی، روایت بهعنوان "توالی رویدادها" تعریف میشود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار میگیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده ...
علیرضا فخرکننده کوررنگیِ معنایی و سایه نگاریِ قدرت:مسئله ی هرمنوتیک در نمایشنامه ی صحنه هایی از اجرای یک اثر از هاوارد بارکر صحنههایی از اجرای یک اثر سومین و آخرین حلقه در سهگانهای (شامل ترحم در تاریخ۱، سرزنش بیپایان۲ و صحنههایی از اجرای یک اثر) است از هاوارد بارکر در دههی ۱۹۸۰ ...
مسعود نقاش زاده، پویا رئیسی، محمدجعفر یوسفیان کناری واکاوی تاثیر روان-جامعه شناختی «داغ ننگ» بر شخصیت های آژاکس و مده آ اصطلاح «داغ ننگ» ریشهی یونانی دارد و امروزه جهت اشاره به ویژگی یا صفتی به کار برده میشود که شدیداً بدنام کننده یا ننگ آور است. در این مطالعه با توجه به ...
فایل pdf فصلنامه تئاتر(شماره 67) علا قه مندان می توانند در این شماره مقاله های : «بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه» از مهدی داوری دولت آبادی و رحمت ...
بابک عباسی، شهلا اسلامی، منیره حجتی سعیدی بازخوانی آراء سارتر در باب تئاتر و اخلاق: هنرمند و مخاطب به مثابه آفرینندگان ارزشهای اخلاقی در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان ناگزیر از انتخاب است و با هر انتخاب، ارزشهایی را برمیگزیند و در نتیجه اخلاق مورد نظر خود را میآفریند و با این کار دیگران را ...
مصطفی مرادیان، فریدون علیاری بررسی نقش ماکت در طراحی صحنه تئاتر و سینما طراحان صحنه تئاتر و سینما از طریق راههای مختلف فضای صحنه را طراحی و معرفی میکنند. ساخت ماکت[۱] صحنه یکی از مهمترین این راهها به حساب میآید. امروزه ...
محمد راغب، مهدی فیضی مثال تعزیه و مسئله بازنمایی بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و ... انتقال داده شده است و همین امر روندِ بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که ...
اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری از اسطوره آناهیتا تا آیین گلی گلی بوشهر،با نگاهی به دو متن کهن پارسی هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا تا آیین نمایشی گلی گلی بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا ...
میترا خواجه ئیان، محمدرضا خاکی، پرویزآزاد فلاح «سایکودرام» در «زار»مطالعه ی تطبیقی دو شیوه درمانی آیین زار و سایکودرام هدف از این پژوهش بررسیی تطبیقی دو شیوه درمانی «سایکودرام» و آیین «زار» در جنوب ایران میباشد.سایکودرام دارای مفاهیم وعناصر نمایشی است و به مداوای ...
مصطفی مختاباد، فاطمه فلاح تحلیل زبان شاعرانه ی دو نمایشنامه از بهرام بیضایی نمایشنامهی شاعرانه عنوانی است که برای برخی متون نمایشی از جمله آثار بهرام بیضایی به کار برده میشود اما کمتر تحلیل و تعریفی از اینگونه نمایشنامهها ارائه ...
مهدی داوری دولت آبادی، رحمت امینی بررسی تطبیقی داستان رستم و سهراب و نمایشنامه کوهولین با رویکرد روانکاوانه ادبیات تطبیقى، تحقیقى است در باب روابط و مناسبات بین ادبیات ملل جهان و نظارت بر تمامى مبادلات و معاملات فکرى و ادبى که از سرحدّ قلمرو زبان قومى به اقوام دور و نزدیک ...
معصومه نصیری پور، فرح ترکمان سنجش تئاتر به عنوان یک میدان هری در ایران بر اساس نظرات پیر بوردیو پژوهش حاضر با عنوان " بررسی تئاتر به عنوان میدان هنری در ایران" به بررسی انواع سرمایه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نمادین بر اساس نظریه «میدان هنری پیر ...
شیوا مسعودی، زهره بهروزی نیا بازحوانی سلطه به مثابه عروسک شدگی در هملت با سالاد فصل اثر اکبر رادی (با استناد به مفهوم سلطه از دیدگاه ماکس وبر) یکی از گفتمان های موثر درباره ی سلطه نظریه ی وبر است که با وجود قدمت آن هنوز در مطالعات اجتماعی به کار گرفته می شود. سلطه به عنوان شکلی از قدرت در کلی ترین مفهوم رابطه ...