مرجان حسین زاده نمدی، محمد علی خبری، حسین اردلانی مطالعهی پدیدارشناختی مفهوم انسان در نمایشنامهی ویتسک نوشتهی گئورگ بوشنر، براساس نظریهی گشتالتدرمانی فریتس پرلز و فلسفه ژیل دلوز چکیده درام ویتسک با درون مایه ...
غلامرضا عباسی نقد گفتمان فاشیسم دراندیشه دیالکتیکیِ برتولت برشت وتئوری انتقادی والتر بنیامین با نگاهی به نمایشنامه آدم آدم است چکیده ظهور فاشیسم در ادبیات اروپا و بویژه آلمان تاثیرات عمیقی گذاشته است. نمایشنامه ...
علیرضا حسین زاده، رضا مهدی زاده دراماتورژی طراحانه با بهرهگیری از اندیشه شالودهشکنی ژاک دریدا چکیده تئاتر و اجرا با به کارگیری و ترکیب تصاویر و الفاظ به خلق فضای نمایشی میپردازند. فضای ...
علی رجبزاده طهماسبی، احسان آجورلو، پویا رئیسی مطالعۀ انتقادی تاثیر مهاجرت بر هویت شخصیتهای نمایشنامۀ پارهسنگ در جیبهایش اثر مری جونز چکیده مهاجرت در سادهترین تعریف نوعی جابهجایی مکانی است و در مطالعات آن، مفهوم ...
میلاد حسننیا، نادر شایگانفر، رحمت امینی تبیین جایگاه و نقش تئاتر خیابانی در رشد اجتماعی با ابتنای بر تأملات زیباییشناسانه و تربیتی جان دیویی چکیده: تئاتر خیابانی محدود به دیوارهای سالن نمایش نمیشود و حوزهی ...
نوید مقصود، بهروز محمودی بختیاری اسلحه و انسان جورج برنارد شاو: طنزی با گفتمانسازی ضد ایدئولوژیک یا کمدیِ همگام با ابزارهای ایدئولوژیک؟ چکیده این مقاله نمایشنامه ی اسلحه و انسان نوشته ی جورج برنارد شاو را از ...
حسین شماخی، محمد حسین ناصربخت بررسی تطبیقی نمایشنامههای "افعی طلائی" اثر علی نصیریان و "پایین، گذر سقاخانه" اثر اکبر رادی در پردازش شخصیت های لوتی و لومپن چکیده با توجه به فضای گفتمانی تولید آثار نمایشی در هر دوره، شخصیت های نمایش، عناصرِ ...
نسیم سلیمانی، دکتر علی روحانی، بهزاد آقاجمالی واکاوی پدیده قاجارگرایی در ادبیات نمایشی دهه هفتاد و هشتاد از منظر آرای لوکاچ درام تاریخی همواره یکی از حوزههای مورد اهمیت در ادبیات نمایشی بوده است. توجه به آن در ایران معاصر به ظهور جریانی موسوم به "قاجارگرایی" انجامیده است که در آن ...
سارا پینی/ سعید اسدی مروری بر رویکردهای جایگزین برای الگوی کلاسیک حضور صحنهای در هنرهای نمایشی چکیده حضورِ صحنهای در سنتهای تئاتری، در آنچه که "الگوی کلاسیک حضور" ...
سپهر کریمی، بهی حدائق اسطورهسازی بازنگرمحور در نمایشنامههای بهرام بیضایی چکیده اسطورهسازی بازنگرمحور در آغازجنبشی در فمینیسم بود تا زنان را به نوشتن دربارۀ ...
سروش طاهری، دکتر حسین اردلانی، مانلی حسین پور مقایسه تطبیقی کارگردانی تصویرگرای علی رفیعی و رابرت ویلسون چکیده تئاتر تصویرگرا، به لحاظ زیبایی شناسی،بر پایه هنرهای دیگر بنا شده است.درتئاتر ...
رضا عباسی، علی اصغر فهیمیفر نقش و اهمیت بداههپردازی در نمایشهای شادیآور ایرانی با تأکید بر سیاهبازی چکیده اشکال مختلف نمایش ایرانی در طول تاریخ و بهمرورزمان در قالب گونههای مختلف، از ...
سپیده شمس، رفیق نصرتی خوانش نمایش های شادی آور در دورهی قاجاریه از منظر «نوشتار زنانه» چکیده در میان متون نمایشی به جا مانده از دورهی قاجاریه، دستهای آثار هستند که ...
امین رهبر، اسماعیل بنی اردلان، زهرا گلناز منطقی فسایی جایگاه اخلاق در نمایشنامه «افول» بر اساس تحلیل تعاملات اجتماعی ابن مسکویه چکیده طبق نظریه مسکویه تعاملات اجتماعی حاکم در جامعه که بر اساس فضیلت ...
حجت شهیدی، علیرضا بنیادی گفتمان قدرت استیون لوکس در آثار آرتور میلر با تاکید بر نمایشنامه همه پسران من چکیده: آرتور میلر (۲۰۰۵- ۱۹۱۵) یکی از نمایشنامه نویسان بزرگ آمریکایی است که ...
لیلا سروندی، شمس الملوک مصطفوی، اسماعیل شفیعی نقش «ادراک حسی» در اجراهای مارینا آبراموویچ براساس اندیشه موریس مرلوپونتی چکیده موریس مرلوپونتی درپدیدارشناسی خود ضمن نقد دیدگاه فلاسفه عقل باور و تجربه ...
مهدی شاه رضا، مهدی حامدسقایان بهره گیری از آموزه های سیستم استانیسلاوسکی در پرورشِ بازیگرِ اپرا چکیده کنستانتین استانیسلاوسکی(۱۹۳۸ -۱۸۶۳) نظریه پرداز و مبدع سیستم بازیگری، در زمینه ...
نبیاله گیاهچی، دکتر شهابالدین عادل، دکتر اسماعیل بنیاردلان جوهرهی تئاتر نابمواجههی ابدی تراژدی زیستن و خواست آزادی چکیده این پژوهشی دربارهی جوهره، ضرورت و اهمیت هنر تئاتر است، در جستوجوی مناسبات ...
راضیه جلیلی سچه گانی بررسی و مقایسۀ فرهنگ لوطیگری و لمپنیسم در نمایشنامههای اسماعیل خلج چکیده لوطی ها وگروه های برآمده از آن ها همچون لات ها، جاهل ها، داش مشدی ها و لمپن ها اقشاری از جامعه ...
غلامرضا عباسی، سید مصطفی مختاباد، محمدرضا شریفزاده نقش شوخی در نمایشنامه "دایره گچی قفقازی" اثر "برتولت برشت" چکیده کمدی ، طنز ، مضحکه یا بهطورکلی شوخی ، بدیل تراژدی است . اگر تراژدی جهان را ...
غلامرضا کارگر شورکی، ابوالقاسم عاصی، علی محمد مزیدی شرف آبادی مطالعهی شبیه خوانی(تعزیه) به عنوان یک رسانه مذهبی در شهر میبد با رویکرد آینده پژوهی چکیده تعزیه یکی از مهمترین شکلهای نمایش ایرانی است. تعزیه در شهرها و مناطق مختلف ایران ...
پروین شجاعی، رضا دادویی کارکرد کمینهگرایی در کارگردانی تئاتر پستمدرن (با تأکید بر مینیمالیسم عنصر بازیگر در تجربیات تادئوش کانتور) چکیده با روی کار آمدن جنبش پستمدرنیسم هنرمندان این مکتب از ...
اسماعیل شفیعی، گلناز گلشن سنجش عملی آرای بارت در باب قواعد و علل زیبائی و جذابیت لباس تئاتر چکیده بدیهی است که حیات هر امری در زندگی بشر، نیازمند "جذابیت " است و هنر و ...
سارا برومندی، فرهاد مهندس پور «حقوق هنرمندان مجری در تئاتر ایران» چکیده در این پژوهش تئاتر از منظر حقوق آفرینش های هنری و ادبی که شاخه ای از حقوق مالکیت ...
پدرام بهاآبادی، راوری حسن خجسته باقرزاده، مجید شریف خدایی ظرفیت های درام موسیقایی در تولید مستند رادیویی چکیده رادیو برای حداکثر بهره برداری از ظرقیت های تولیدی بمنظور جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایت ...
الهام عارف، محمد عارف، وحید گلستان ریختنگاری آئین نمایشی مذهبی خَه ررِه در عاشورای لرستان با رویکرد تفسیرگرایی گیرتز و مبتنی بر آخشیجهای ایران باستان چکیده: هدف این مقاله مطالعه تحلیلی و ریشه شناختی آئین نمایشی مذهبی"خَه ررِه"، با ...
مریم نصراصفهانی واکاوی مفهوم غیریت زنانه در کمدیهای آریستوفانس چکیده در این مقاله به سه نمایشنامه از یازده اثر به جا مانده از آریستوفانس، پدر کمدی ...
محمدرضا شریفزاده، مهدی محمدی کیاکلااملشی، سید مصطفی مختاباد آفرینش نمایش از فلسفه: خوانش کیرکگاردی از نمایشنامهی «مراسم قطع دست در اسپوکَن» مارتین مکدونا چکیده: چگونگی تاثیر گذاری یک اندیشهی فلسفی بر ساختار و محتوای یک اثر نمایشی آغازی ...
آسیه انصاریان، مسعود دلخواه جایگاه تکنولوژی "هولوگرافی" و "ویدئومپینگ" در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم چکیده هدف از این پژوهش، معرفی، بررسی جایگاه، ضرورت و کارکرد «هولوگرافی» و «ویدئومپینگ» در ...
شادی کرمرودی، آزاده شاهمیری بررسی نمودهای سبک زندگی در عناصر صحنهای نمایشنامهی نگاهمان میکنند با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی بر اساس آرای تئوون لیوون چکیده سبک زندگی یکی از مهمترین اصطلاحات نشانهشناسی اجتماعی است که از راههای متعددی ...
عیسی نوری وایقان، شمس الملوک، اسماعیل شفیعی نقش "زشتی" در تراژدی های منتخب دوره ی آتیکا در یونان با تکیه بر آراء افلاطون و ارسطو چکیده هنر در اعصار مختلف به کرات به نمایش "زشتی" دست زده است و نمونه ی بارز آن ...
محمّد اوحدی حائری مشاهده و تصاحب: بررسی دیالکتیکِ شرق و غرب در روند مدرنسازیِ گونههای نمایشیِ ژاپن چکیده: د. ت سوزوکی(۱۸۷۰ - ۱۹۶۶) در خطابههایی بر ذن بودیسم، با مقایسهی دو شعر از ...
جهانشیر یاراحمدی، مهدی نصیری مطالعه عناصر ساختاری و محتوایی آیین سینهزنی دوارهای به مثابهی یک نمایش چکیده: درگوشه و کنار سرزمین پر آیین ایران می توان آیین هایی یافت که بر ...
لنارت جی. سونسِن / ترجمه: سعید اسدی، سپهر اسدی مشاغل و حرفه ای بودن در فرهنگ و هنر چکیده: این مقاله از منظر جامعه شناسی فرهنگ و هنر به موضوع ویژهی هنرمندان و حرفهای بودگی میپردازد تا به طور کلی ...
پیام فروتن یکتا، مولود رضوانی نقش واقعیت مجازی و افزوده در طراحی صحنه تئاترآیا فناوری دیجیتال باعث ارتقاء و رشد تئاتر و صحنه پردازی آن می شود؟ چکیده تئاترو هنرهای نمایشی در طول تاریخ رسمی ۲۵۰۰ ساله خود همواره دستخوش تغییر و تحولات ...
عطاالله کوپال، صبوره رنگرز «شخصیت پردازی غیرِمستقیمِ» ضدقهرمانان در فرایند اقتباس از اسطورهی «الکترا»(در تراژدیهای آیسخولوس، سوفوکل و اوریپید) چکیده: آیسخولوس، سوفوکل و اوریپید، سه تراژدینویس برجستۀ یونان، هر یک، ...
فاطمه (آتوسا) راستی یگانه مطالعهی رویکرد انتقادی و اصلاحگرایانهی درام گروتسک در نمایشنامهی «بر پهنهی دریا» اسلاومیر مروژک چکیده هنر گروتسک با اعوجاج مضمون، فضاسازی عجیب و غریب، هجو رفتار، هزل ارتباطات ...
رضا دادویی، دکتر یعقوب آژند، دکتر حمیدرضا بُسحاق مفهوم هویت در نمایشنامهی «آی با کلاه، آی بی کلاه» اثر غلامحسین ساعدیاز منظر تئوری بازتاب چکیده: هنر و ادبیات هر دوره با زمینههاى اجتماعى خود پیوندى ناگسستنى دارند و تحول ...
حسن ذوالفقاری، مسلم نادعلیزاده مطالعهی تعزیۀ زنانه؛ نخستین تجربههای نمایش زنان ایرانی چکیده: در این مقاله به نقش زنان در آغاز شکلگیری تعزیه در محافل خصوصی و زنانه پرداخته شده است. فرضیهی ...
نیلوفرزارع، اعظم راودراد بررسی جامعهشناسانهی نمایشنامهی آهسته با گل سرخ اثر اکبررادی با تکیه بر آرای لوسین گلدمن چکیده: از نظر لوسین گلدمن قصه نه بازتاب سادهی اجتماعی، بلکه شکل هنری همان مسائل ...
محمد علی خبری، مهدی جوزی کنش های دراماتیک از منظر جیمز تامس در قصه ی حضرت موسی (ع) چکیده قصه ها و داستان های قرآن کریم دارای جنبه های نمایشی (درام) بوده و می توان آنها ...
محمدحسین ناصربخت دگردیسی مضحکه ی ایرانی در مواجهه با مدرنیسم(بررسی تاثیر دگرگونی های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر تحولات مجالس تقلید در دوره ی پهلوی) چکیده پژوهش حاضرباتوجه به ضرورت بررسی تحلیلی سیرتکوین نمایش های سنتی ایرانی ، تاثیرات ...