لیلی گلهداران ریِل تایم فیلم: همزمانی و این همانی تصاویر در صحنهی تئاتر چکیده: در نیمه ی دوم قرن بیستم، جستارها وکنکاش های علمی و عملی هنرمندان ...
حمید کاکاسلطانی/ حسین اردلانی/ محمد عارف هستی و نیستی و نمود آن در نمایشنامهی مگسها نوشتهی ژان پل سارتر چکیده ژان پل سارتر در میان اندیشمندان پیشرو سدهی بیستم جای میگیرد. ...
سیدمهدی حسینی/ سیدمصطفی مختابادامرئی تغییر و تحول متنی نسخ دو مجلس تعزیه میرعزا در دو دههی ۸۰ و ۹۰ شمسی چکیده تعزیه روایت حماسهاى مقدس اما خونین است که دو جبهه را به تصویر مىکشد: یکى ...
سیامک احمدیسوادکوهی/ امیر دژاکام چگونگی خلق فضاهای فیزیکی و عاطفی در مولتی مدیای «یک نامهی عاشقانه» چکیده تئاتر برای پویایی و ادامه حیات می تواند ضمن حفظ ارزشهای سنتی خود و توجه به ...
سام ایزدیخالقآبادی بررسی کنش دراماتیک و انتقال جوهره درونی نمایش در پوسترهای تئاتر میشل باتوری با رویکرد نشانهشناسانه چکیده در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، پوسترهای تئاتر طراحیشده ...
سپیده نورایی مُبارک و کاراگُز: اُفول و شکوفاییمطالعهی تطبیقی حضورِ دو شخصیت عروسکی در ایران و ترکیه چکیده عروسک و عروسکگردانی از دیرباز در مشرق زمین علاوه بر سرگرمی، نِمودی برای بیان دردها و ...
مریم رحیمی/ روحالله جعفری کنکاشی در شکل گیری گروه تئاتر آناهیتا و تاثیر آن بر تئاتر ایران (1337 – 1343) چکیده یکی از مهم ترین رویدادهای نمایشی تشکیل گروه های مختلف تئاتری بود که پس از ...
آهو تعلیمی/ ناصر آقایی نگاهی تاریخی بر دوران فعالیت تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر وضعیت تئاتر کشور بین سال های 1280 تا 1357 شمسی چکیده: در اواخر دورۀ ناصری همزمان با گسترش موج انجمن گرایی، رویداد مهمی در تئاتر ایران ...
سعید یزدانی مناسبات بینامتنی میان جغرافیای فرهنگی و ادبیات دراماتیک، با نگاهی ویژه به موضوع خشونت در تی اس تیز سنکا چکیده جغرافیای فرهنگی، آنچنان که امروزه مورد توجه متفکرین قرار گرفته است، بسیار وسیع تر از آن محدوده ای است ...
مریم شکریزاده ـ ندا ترابیفارسانی ـ سجاد باغبانماهر بررسی ظرفیت تئاتر و هنرهای نمایشی برای رونق گردشگری در استان اصفهان چکیده شناخت تواناییهای فرهنگی هر اقلیم میتواند به کشف راهکارهایی برای رونق ...
علیرضا هایلمقدم ـ مهدی حامدسقایان ـ مهدی خالقیتازجی سنجش انرژی مصرفی در اتودهای بیومکانیک میرهولد با استفاده از فناوری شتاب سنجی سه محوره چکیده بیومکانیک از جمله شیوههای بازیگری است که با الهام از تئاتر شرق و نیز ...
مجید سرسنگی ـ نیلوفر زارع نقالی و پنسوری؛ ایستایی و پویایی (مطالعهی تطبیقی دو گونهی نمایشی ایران و کره) چکیده «پنسوری» یکی از گونههای نمایش سنتی در کرهی جنوبی است که شباهتهای ...
بهراد باقری ـ مهرداد رایانیمخصوص اهداف تربیت در بازیهای نمایشی چکیده هدف از نگارش این مقاله دست یابی به افقهای اثرگذاری بازیهای نمایشی در رشد ...
محمدحسین عابدی ـ ایرج اعتصام ـ سیدمصطفی مختابادامری چگونگی تبدیل روایت دراماتیک به فضای دراماتیک با استفاده از عناصر میزانسن بر اساس نظریهی حس مکان نوربرگ شولتز چکیده هر صحنه که به اجرا درمی آید، رویدادی است که در یک فضا رخ میدهد و بدیهی است که ...
عرفان ناظر تقابل کنش حماسی و کنش تراژیک در تراژدیهای آیسخولوس چکیده حماسهی هومر (قرن ۹ پ.م)، کنشی حماسی را نشان میدهد که برآمده از ارتباط ...
تکتم نوبخت ـ فریندخت زاهدی شخصیتپردازی واقعگرای «زن» در آثار اکبر رادی با رویکرد انگارههای اگزیستانسیالیسم فمینیست سیمون دوبوار با عنوان زن در «موقعیت» مطالعهی موردی نمایشنامهی خانمچه و مهتابی چکیده سیمون دوبوار نظریهپرداز فمینیست در کتاب جنس دوم میگوید؛ زن، زن زاده ...
پریسا سردشتی ـ محمدجعفر یوسفیانکناری تحلیل سطوح گفتمانی و جلوههای فراداستانی نمایشنامهی «از پشت شیشهها» اثر اکبر رادی (با رویکردی روایتشناسانه) چکیده این مقاله قصد دارد الگوی روایتی نمایشنامهی از پشت شیشهها را از خلال ...
حسن خیری ـ اسماعیل شفیعی بررسی ماهیت مرگ و هستیِ کاراکترهای اصلی تراژدیهای چهارگانهی شکسپیر بر اساس آراء هایدگر چکیده بررسی سیر تحول تراژدی از اولین نمونههای آن در یونان باستان تا تراژدیهای ...
علیاکبر علیزاد دراماتورژی شیزوفرنیک: تأملاتی در مورد متن و نامتن چکیده دراماتورژی اصطلاحی غربی است که دستکم از دههی هفتاد شمسی در نظریه و عمل ...
سعید نیکورزم «ایزد ماشینی» و مرگ تراژدی بررسی چرایی انحطاط تراژدی، همزمان با ظهور سوبژکتیویته در فلسفه چکیده از منظر نیچه زوال تراژدیهای یونان باستان حاصل انحرافی عظیمتر، تحت تأثیر ...
طاهره رضایی ـ علی آنیزاده قابلیتهای نمایشی منظومهی نصایحالاطفال برای تئاتر تعلیمی از دیدگاه روانشناختی چکیده «نصایح الاطفال» یکی از نسخههای منظوم داستان عامیانه «شنگول و ...
زهره بهروزینیا / شیوا مسعودی ماسک به مثابه عروسک در تئاتر یونان باستان بر اساس تعریف هنری یورکفسکی از خاستگاه و چیستی عروسک چکیده هنریک یورکفسکی یکی از نظریهپردازان بزرگ لهستانی قرن بیستم و بیست و یکم ...
سمیه رمضان ماهی / حسن بلخاری قهی / محمدرضا ریخته گران ناتیهشاستره، دستورالعمل هایی برای ظهور رسه در نمایش هندی چکیده ناتیه شاستره بنیادی ترین رسالهی هندی است که جزئیات دقیق را در مورد نحوهی بازی، نوع روایت، صحنه پردازی و گریم شامل میشود و به همین دلیل بسیاری از ...
سیدمصطفی مختاباد / حسین ملکی تحلیل کارکرد «دیگری غایب» در ساختار نمایشی گزیده ای از نمایشنامه های تکشخصیتی ایرانی چکیده نمایشنامههای تک شخصیتی گونهای از متون نمایشی به حساب میآیند که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل مستقل و شناخته شدهای به خود گرفتند. ...
حسین فرخی تحلیل جایگاه زنان در نمایشنامههای بهرام بیضایی چکیده بهرام بیضایی از جمله نمایشنامه نویسان ایرانی است که تأثیرات شگرف و عمیقی در ادبیات نمایشی ایران برجای گذاشتهاست و تقریبا در بیشتر نمایشنامه هایش زنان ...
محمدحسین ناصربخت / فرهاد بردباری مطالعه تطبیقی تعزیه شهادت امام حسین(ع) براساس سه نسخه متفاوت (الکساندر خوجکو، محمدحسن رجائیزفرهای، حسن صالحی راد) چکیده تعزیه در لغت به معنای سوگواری و عزاداری و برپاداشتن یادبود عزیزان درگذشته است. اما در اصطلاح به نوعی نمایش مذهبی با آداب و رسوم و سنتهای خاص گفته میشود. ...
مهدی حامدسقایان / علی خلیلی تأثیر برتولت برشت بر آثار سعد اردش کارگردان مصری چکیده برتولت برشت (۱۹۵۶ - ۱۸۹۸)، نظریهپرداز و کارگردان آلمانی، همانگونه که دیدگاه هایش در جهان نمایش شناخته شده و تحول آفرین بوده است، در تئاتر عرب نیز هنرمندی ...
پیام فروتنیکتا / راضیه اسعدزاده راهکارهایی برای طراحی و اجرای کارگاه سبز ساخت دکور تئاتر و سینما چکیده یکی از دغدغههای عمده جهان امروز، مسائل زیستمحیطی است. مسائل عمده و پیچیدهای که غالباً در حوزه صنعت و تجارت کلان محلی و جهانی مورد توجه قرار ...
مهناز عبدبهزاد جایگاه تربیت در نمایشنامه های ویژه ی کودکان و نوجوانان در دهه ی اخیر (سال های 95 - 1385) چکیده امروزه شیوهی تعلیم و تربیت از رویکرد سنتی و حافظه محور به سمت رویکرد تعلیم و تربیت تأملی و تفکرمحور جهتگیری کرده است. در این تحقیق ضمن بررسی ...
ایرج افشاری اصل بـررسی عنصر روایـت در اسطورهی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای چکیده یکی از دغدغههای دیرین بشری در طول تاریخ مقابله با پدیدهی مرگ و نیستی بوده است. آدمی از طریق مقابله با مرگ سعی کرده تا به زندگی خود دوام بیشتری ببخشد. ...
سیمین امیریان ساماندهی گروههای نمایشی با شیوه ی نوین مدیریتی؛ عقل جمعی و گسترش تئاتر چکیده با نگاهی موشکافانه به تحولات هنر نمایش در روند تاریخ درمییابیم که این هنر وسیلهای برای بسترسازی فرهنگی در جوامع گوناگون بوده و همین امر بهتدریج ...
لیلی گله داران تئاتر بدون بازیگر: هاینر گوبلز و پست دراماتیسم در اجرای اشیاء اشتیفتر چکیده در نیمه ی دوم قرن بیستم، از یک سو ظهور پرفورمنس با انحلال مرزبندی میان هنرها و تلفیق رسانه ها و از سوی دیگر نفوذ تکنولوژی به عرصه ی هنرهای ...
محسن حکیمی (نویسندهی مسئول) - حمیدرضا افشار تبیین دراماتورژی بازیگر در فضای دینامیک تئاتر پست مدرن بر اساس نظریه ی یوجینیو باربا چکیده دراماتورژی مرحلهی نخست یک اجرا است که نه با متن آغاز میشود و نه با اتمام نمایش پایان مییابد. اهمیت استفاده از این اصطلاح برای باربا، در مرکز توجه ...
مژگان خالقی تاملی بر نقش تماشگر در فرآیند اجرای تئاتر چکیده تئاتر تجربی بدون شک یکی از جریانهای تأثیرگذار در روند تکامل تئاتر جهان است و پیدایش شیوههای اجرایی برخاسته از آن، الگوی بسیاری از گروههای پیشروی ...
هادی موسوی- مهرداد رایانی مخصوص حاکمیتِ مطلقِ شرّ در تراژدیهای شکسپیر با تمرکز بر آرا هانا آرنت چکیده آیا شرّ، ماهیتی مستقل [مطلق] دارد و بر انسان و کارویژههایش تاثیر میگذارد و یا انسان با کارویژههایش، آن را میسازد؟ شرّ، ماهیتی تقدیری و ...
محمدحسین جدیدی نژاد- فریندخت زاهدی بررسی جنبه های شخصیتی آژاکس در نمایشنامه ای به همین نام اثر سوفوکلس بر اساس آرای باقی مانده از سوفسطائیان: پروتاگوراس چکیده: افکار و عقاید سوفسطائیان همواره مورد توجه فیلسوفان بوده است. چنان که پس از افلاطون، سقراط و ارسطو؛ اندیشمندان صاحب نامی چون: گاتری، لِسکی، الاهوائی، هگل و ...
غلامحسین دولت آبادی، حسنعلی پورمند، رضا افهمی، فاطمه جان احمدی تأثیر زمینههای فکری انقلاب مشروطه در پیدایش نمایش کمدی غربی در ایران چکیده: نمایش غربی در بحبوحهی مواجههی جامعه
فرزان سجودی، میثاق نعمت گرگانی نقد اجتماعی سلیقه مشروع تماشاگران تئاتر تهران از منظر نظریه میدان پییر بوردیو چکیده رشد سریع تعداد سالنهای نمایش در طی یک دههی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در تهران شده است. دگرگونیهایی که عاملان ...
سعید یزدانی، محمدرضا شهبازی مناسبات بینامتنی میان تاریخ و درام با نگرش ویژه به نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» چکیده مبحث اقتباس از متون تاریخی و سایر متون موجود، همواره به عنوان یکی از مباحث مورد نظر منتقدین در عرصه ادبیات بوده است. این نوع اقتباس راهی برای ایجاد متون جدید ...
شایا محمدی رفیع، سهیلا موسوی سیرجانی تاثیر ساختار در بررسی نمایشنامه های کودکانه (با نگاهی به دو نمایشنامه داوودکیانیان و مسلم قاسمی برای گروه سنی ب وج) چکیده : نمایشنامه متنی است که نمایش از روی آن خوانده، تمرین و اجرا میشود و با توجه به اهمیتی که در حوزه فعالیتهای فرهنگی و هنری کودکان دارد تحلیل آن از منظر ...
ارمغان بهداروند، سید احمد حسینی کازرونی، سید جعفر حمیدی بررسی قابلیت های نمایشی در «شعری برای جنگ» اثر قیصر امین پور چکیده در این مقاله به بررسی قابلیتهای نمایشی در اثر «شعری برای جنگ» قیصر امینپور پرداخته میشود. شاعر در شعر خود شرایط اجتماعی شهر ...
ستار عودی- سید محمد هاشمی مطهر- مهرناز بهروزی تحلیل گفتمان تعزیه از دریچۀ تاریخ نگاری اسلامی (با استناد بر مجلس شهادت امام حسین(ع)) چکیده از دیرباز، آثار و آفریده های هنری، از جمله مهم ترین منابع در مطالعات تاریخی به شمار می آیند. از آن میان، آثار نمایشی با تمامی ویژگی های خود که ...
احسان زیورعالم، سید فضل الله میرقادری، محمد فتحی سردهایی شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه ی سورن کیرکگارد چکیده حکایت شیخ صنعان در منطقالطیر را مهمترین حکایت فریدالدین عطار میدانند. این روایت تحول شخصیتی بواسطه عشق را بیان میکند. این تکوین شخصیتی از منظر ...
فرزان سجودی، مژده ثامتی، کامران سپهران رابطه نمایشنامههای خواندنی با نمایشنامههایایرانی سالهای 1332-1357 از منظر مؤلفههای درام دایجتیک مارتین پوخنر در نمایشنامه چشم دربرابر چشم نوشته غلامحسین ساعدی مارتین پوخنر، منتقد و متفکر معاصر، از چهرههای تأثیرگذار در حوزه مطالعات درام مدرن است. تمرکز او بیشتر بر مفاهیم دایجسیس در درام و نمایشنامههای خواندنی بوده ...
مهرداد رایانی مخصوص همکاری متقابل کارگردان، دراماتورژ و تماشاگر/ مخاطب در شکلگیری میزانسن برای ترسیمِ نموداری مبتنی بر تاثیرِ توقعات و انتظاراتِ مخاطب در شکلگیری میزانسن یک اجرا، نیاز است تا رابطهی مابینِ سه عنصرِ تماشاگر، کارگردان و دراماتورژ را ...
رضا مهدی زاده، مسعود والهی بررسی رفتارشناسی فضا در طراحی صحنه شهری برای اجرای نمایش های محیطی با تاکید بر میدان نقش جهان اصفهان تئاتر محیطی که در چند دهۀ اخیر مورد توجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است، موجب پیوند هر چه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است. ...
فروغ کاظمی، محمد لارتی شناخت و دریافت نشانه های تصویری در تئاتر از دیدگاه نشانه شناسی در این پژوهش پس از بررسی تاریخچه نشانه شناسی و معرفی آن به آرا و نظرات اندیشمندان این حوزه پرداخته شده سپس جایگاه نشانه شناسی در هنر تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است ...
پرستو محبی، فریندخت زاهدی اهمیت اشیاء در تبدیل فضای روایی به فضای نمایشی در آثار رادی(با تأکید بر نمایشنامههای دهۀ 60 و 70) در مطالعات روایتشناسی، روایت بهعنوان "توالی رویدادها" تعریف میشود. با این تعریف عامل زمان مورد تأکید قرار میگیرد و در مقابل، اهمیت فضا نادیده ...