غلامرضا عباسی، سید مصطفی مختاباد، محمدرضا شریفزاده نقش شوخی در نمایشنامه "دایره گچی قفقازی" اثر "برتولت برشت" چکیده کمدی ، طنز ، مضحکه یا بهطورکلی شوخی ، بدیل تراژدی است . اگر تراژدی جهان را ...
غلامرضا کارگر شورکی، ابوالقاسم عاصی، علی محمد مزیدی شرف آبادی مطالعهی شبیه خوانی(تعزیه) به عنوان یک رسانه مذهبی در شهر میبد با رویکرد آینده پژوهی چکیده تعزیه یکی از مهمترین شکلهای نمایش ایرانی است. تعزیه در شهرها و مناطق مختلف ایران ...
پروین شجاعی، رضا دادویی کارکرد کمینهگرایی در کارگردانی تئاتر پستمدرن (با تأکید بر مینیمالیسم عنصر بازیگر در تجربیات تادئوش کانتور) چکیده با روی کار آمدن جنبش پستمدرنیسم هنرمندان این مکتب از ...
اسماعیل شفیعی، گلناز گلشن سنجش عملی آرای بارت در باب قواعد و علل زیبائی و جذابیت لباس تئاتر چکیده بدیهی است که حیات هر امری در زندگی بشر، نیازمند "جذابیت " است و هنر و ...
سارا برومندی، فرهاد مهندس پور «حقوق هنرمندان مجری در تئاتر ایران» چکیده در این پژوهش تئاتر از منظر حقوق آفرینش های هنری و ادبی که شاخه ای از حقوق مالکیت ...
پدرام بهاآبادی، راوری حسن خجسته باقرزاده، مجید شریف خدایی ظرفیت های درام موسیقایی در تولید مستند رادیویی چکیده رادیو برای حداکثر بهره برداری از ظرقیت های تولیدی بمنظور جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایت ...
الهام عارف، محمد عارف، وحید گلستان ریختنگاری آئین نمایشی مذهبی خَه ررِه در عاشورای لرستان با رویکرد تفسیرگرایی گیرتز و مبتنی بر آخشیجهای ایران باستان چکیده: هدف این مقاله مطالعه تحلیلی و ریشه شناختی آئین نمایشی مذهبی"خَه ررِه"، با ...
مریم نصراصفهانی واکاوی مفهوم غیریت زنانه در کمدیهای آریستوفانس چکیده در این مقاله به سه نمایشنامه از یازده اثر به جا مانده از آریستوفانس، پدر کمدی ...
محمدرضا شریفزاده، مهدی محمدی کیاکلااملشی، سید مصطفی مختاباد آفرینش نمایش از فلسفه: خوانش کیرکگاردی از نمایشنامهی «مراسم قطع دست در اسپوکَن» مارتین مکدونا چکیده: چگونگی تاثیر گذاری یک اندیشهی فلسفی بر ساختار و محتوای یک اثر نمایشی آغازی ...
آسیه انصاریان، مسعود دلخواه جایگاه تکنولوژی "هولوگرافی" و "ویدئومپینگ" در هنرهای اجرایی در قرن بیستویکم چکیده هدف از این پژوهش، معرفی، بررسی جایگاه، ضرورت و کارکرد «هولوگرافی» و «ویدئومپینگ» در ...
شادی کرمرودی، آزاده شاهمیری بررسی نمودهای سبک زندگی در عناصر صحنهای نمایشنامهی نگاهمان میکنند با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی بر اساس آرای تئوون لیوون چکیده سبک زندگی یکی از مهمترین اصطلاحات نشانهشناسی اجتماعی است که از راههای متعددی ...
عیسی نوری وایقان، شمس الملوک، اسماعیل شفیعی نقش "زشتی" در تراژدی های منتخب دوره ی آتیکا در یونان با تکیه بر آراء افلاطون و ارسطو چکیده هنر در اعصار مختلف به کرات به نمایش "زشتی" دست زده است و نمونه ی بارز آن ...
محمّد اوحدی حائری مشاهده و تصاحب: بررسی دیالکتیکِ شرق و غرب در روند مدرنسازیِ گونههای نمایشیِ ژاپن چکیده: د. ت سوزوکی(۱۸۷۰ - ۱۹۶۶) در خطابههایی بر ذن بودیسم، با مقایسهی دو شعر از ...
جهانشیر یاراحمدی، مهدی نصیری مطالعه عناصر ساختاری و محتوایی آیین سینهزنی دوارهای به مثابهی یک نمایش چکیده: درگوشه و کنار سرزمین پر آیین ایران می توان آیین هایی یافت که بر ...
لنارت جی. سونسِن / ترجمه: سعید اسدی، سپهر اسدی مشاغل و حرفه ای بودن در فرهنگ و هنر چکیده: این مقاله از منظر جامعه شناسی فرهنگ و هنر به موضوع ویژهی هنرمندان و حرفهای بودگی میپردازد تا به طور کلی ...
پیام فروتن یکتا، مولود رضوانی نقش واقعیت مجازی و افزوده در طراحی صحنه تئاترآیا فناوری دیجیتال باعث ارتقاء و رشد تئاتر و صحنه پردازی آن می شود؟ چکیده تئاترو هنرهای نمایشی در طول تاریخ رسمی ۲۵۰۰ ساله خود همواره دستخوش تغییر و تحولات ...
عطاالله کوپال، صبوره رنگرز «شخصیت پردازی غیرِمستقیمِ» ضدقهرمانان در فرایند اقتباس از اسطورهی «الکترا»(در تراژدیهای آیسخولوس، سوفوکل و اوریپید) چکیده: آیسخولوس، سوفوکل و اوریپید، سه تراژدینویس برجستۀ یونان، هر یک، ...
فاطمه (آتوسا) راستی یگانه مطالعهی رویکرد انتقادی و اصلاحگرایانهی درام گروتسک در نمایشنامهی «بر پهنهی دریا» اسلاومیر مروژک چکیده هنر گروتسک با اعوجاج مضمون، فضاسازی عجیب و غریب، هجو رفتار، هزل ارتباطات ...
رضا دادویی، دکتر یعقوب آژند، دکتر حمیدرضا بُسحاق مفهوم هویت در نمایشنامهی «آی با کلاه، آی بی کلاه» اثر غلامحسین ساعدیاز منظر تئوری بازتاب چکیده: هنر و ادبیات هر دوره با زمینههاى اجتماعى خود پیوندى ناگسستنى دارند و تحول ...
حسن ذوالفقاری، مسلم نادعلیزاده مطالعهی تعزیۀ زنانه؛ نخستین تجربههای نمایش زنان ایرانی چکیده: در این مقاله به نقش زنان در آغاز شکلگیری تعزیه در محافل خصوصی و زنانه پرداخته شده است. فرضیهی ...
نیلوفرزارع، اعظم راودراد بررسی جامعهشناسانهی نمایشنامهی آهسته با گل سرخ اثر اکبررادی با تکیه بر آرای لوسین گلدمن چکیده: از نظر لوسین گلدمن قصه نه بازتاب سادهی اجتماعی، بلکه شکل هنری همان مسائل ...
محمد علی خبری، مهدی جوزی کنش های دراماتیک از منظر جیمز تامس در قصه ی حضرت موسی (ع) چکیده قصه ها و داستان های قرآن کریم دارای جنبه های نمایشی (درام) بوده و می توان آنها ...
محمدحسین ناصربخت دگردیسی مضحکه ی ایرانی در مواجهه با مدرنیسم(بررسی تاثیر دگرگونی های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر تحولات مجالس تقلید در دوره ی پهلوی) چکیده پژوهش حاضرباتوجه به ضرورت بررسی تحلیلی سیرتکوین نمایش های سنتی ایرانی ، تاثیرات ...
پریسا آبتین، مسعود دلخواه تأثیر فضا و طراحی صحنه بر میزانسن در آثار رابرت ویلسون چکیده این مقاله دربارهی، تأثیر فضا و طراحی صحنه بر میزانسن در آثار رابرت ویلسون ( ...
سارا نوری، محمدرضا شریف زاده اثرسنجی واقعیت مجازی بر عملکرد صحنهپردازی تئاتر با تکیه بر آثار آستین وانگ چکیده: آستین وانگ، طراح صحنه تئاتر تایوانی در استفاده از یک رویکرد حداقلی در ایجاد ...
محمد هاشمیان، نرگس یزدی راهکارهای عملی طراحی نور برای اجرای تئاتر وحشت چکیده وحشت یکی از پرمخاطبترین ژانرهاست که ریشهای ...
سارا عالم، وحید وزیری، علی رضاییشریف نقش محتوا و کالبد در طراحی فضاهای نمایش آیینی با بهره گیری از مشارکت بهره برداران(مطالعات موردی: اردبیل) چکیده از دیرباز نمایشهای آیینی نقش مهمی در ارتقا ...
لیلا سروندی، شمس الملوک مصطفوی، اسماعیل شفیعی مفهوم مخاطب در آثار ماریا آبراموویچ با تکیه بر آراء موریس مرلوپونتی چکیده مارینا آبراموویچ، هنرمند یوگسلاوی تبار در حوزه هنر مفهومی است که از اوایل۱۹۷۰ ...
امیررضا دیلمانی، محمدجعفر یوسفیان کناری مطالعه ی سنت و مدرنیته در نمایشنامه های باستان گرا از 1300 تا 1320 (با رویکردی جامعه شناسانه) چکیده این مقاله قصد دارد تا به وسیلهی اقتباس یک الگوی نمایشی از مفاهیم مربوط ...
مریم مافی، مهدی کشاورزافشار تحلیل نشانه شناختی کارکردهای ارتباطی ـ تبلیغی پوستر تئاتر در ایران (نمونه ی موردی: پوسترهای تئاتر دهه ی سی شمسی) چکیده: دهه سی شمسی در ایران هم از نظر تحولات تئاتر و هم ازجهت تاریخ پوستر تئاتر اهمیت ...
زهره بهروزی نیا بازخوانی انیمیسم بر جان بخشی عروسک بر اساس نظریه ادوارد برنت تیلور چکیده ادوارد برنت تیلور یکی از انسان شناسان اهل بریتانیا می باشد که به عنوان بنیان ...
مهدی جاویدشاد اقتباس و اعتراض: طبیعت زدایی و برساخت گرایی پسامدرن در «لیر» ادوارد باند چکیده مقالهی پیش رو نمایشنامهی لیر (۱۹۷۱) نوشتهی ادوارد باند را در نقش یک ...
محمود عزیزی، سمیرا سادات رنجبران طباطبایی، حامی علیزاده مطالعه ی اصول بداهه پردازی بر اساس نظریه ی اجرا و چگونگی آن در تئاتر نان و عروسک چکیده: در تئاتر، بداههپردازی برای آموزش هنرجویان یا روی صحنه بردن نمایشنامهای ...
مهدی تاجالدین/ مهرداد رایانیمخصوص تأثیر محدودیتهای اجتماعی- نظارتی بر خلاقیتهای اجرایی در تئاتر ایران چکیده محدودیتهای اجتماعی – نظارتی موجود در عرصهی تئاتر ایران موجب شده تا ...
مینا جهانگیری/ فاضل اسدیامجد/ علیرضا امیدبخش معناباختگی رویای امریکایی در دو نمایشنامهی آلیس کوچولو و مرگ بسی اسمیت از آثار ادوارد آلبی با تکیه بر نظریه جورج هربرت مید چکیده ادوارد آلبی (۱۹۲۸-۲۰۱۶) یکی از نمایشنامهنویسان صاحب سبک امریکا (باتمز، ۲۰۰۵: ۸) در ...
ندا غفاری مطالعهی روند نمایشنامهنویسی برای کودکان در دوران معاصر بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا چکیده نمایش در زبان فارسی ترجمهی تئاتر است که در آن بازیگران خود را به جای ...
لیلی گلهداران ریِل تایم فیلم: همزمانی و این همانی تصاویر در صحنهی تئاتر چکیده: در نیمه ی دوم قرن بیستم، جستارها وکنکاش های علمی و عملی هنرمندان ...
حمید کاکاسلطانی/ حسین اردلانی/ محمد عارف هستی و نیستی و نمود آن در نمایشنامهی مگسها نوشتهی ژان پل سارتر چکیده ژان پل سارتر در میان اندیشمندان پیشرو سدهی بیستم جای میگیرد. ...
سیدمهدی حسینی/ سیدمصطفی مختابادامرئی تغییر و تحول متنی نسخ دو مجلس تعزیه میرعزا در دو دههی ۸۰ و ۹۰ شمسی چکیده تعزیه روایت حماسهاى مقدس اما خونین است که دو جبهه را به تصویر مىکشد: یکى ...
سیامک احمدیسوادکوهی/ امیر دژاکام چگونگی خلق فضاهای فیزیکی و عاطفی در مولتی مدیای «یک نامهی عاشقانه» چکیده تئاتر برای پویایی و ادامه حیات می تواند ضمن حفظ ارزشهای سنتی خود و توجه به ...
سام ایزدیخالقآبادی بررسی کنش دراماتیک و انتقال جوهره درونی نمایش در پوسترهای تئاتر میشل باتوری با رویکرد نشانهشناسانه چکیده در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، پوسترهای تئاتر طراحیشده ...
سپیده نورایی مُبارک و کاراگُز: اُفول و شکوفاییمطالعهی تطبیقی حضورِ دو شخصیت عروسکی در ایران و ترکیه چکیده عروسک و عروسکگردانی از دیرباز در مشرق زمین علاوه بر سرگرمی، نِمودی برای بیان دردها و ...
مریم رحیمی/ روحالله جعفری کنکاشی در شکل گیری گروه تئاتر آناهیتا و تاثیر آن بر تئاتر ایران (1337 – 1343) چکیده یکی از مهم ترین رویدادهای نمایشی تشکیل گروه های مختلف تئاتری بود که پس از ...
آهو تعلیمی/ ناصر آقایی نگاهی تاریخی بر دوران فعالیت تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر وضعیت تئاتر کشور بین سال های 1280 تا 1357 شمسی چکیده: در اواخر دورۀ ناصری همزمان با گسترش موج انجمن گرایی، رویداد مهمی در تئاتر ایران ...
سعید یزدانی مناسبات بینامتنی میان جغرافیای فرهنگی و ادبیات دراماتیک، با نگاهی ویژه به موضوع خشونت در تی اس تیز سنکا چکیده جغرافیای فرهنگی، آنچنان که امروزه مورد توجه متفکرین قرار گرفته است، بسیار وسیع تر از آن محدوده ای است ...
مریم شکریزاده ـ ندا ترابیفارسانی ـ سجاد باغبانماهر بررسی ظرفیت تئاتر و هنرهای نمایشی برای رونق گردشگری در استان اصفهان چکیده شناخت تواناییهای فرهنگی هر اقلیم میتواند به کشف راهکارهایی برای رونق ...
علیرضا هایلمقدم ـ مهدی حامدسقایان ـ مهدی خالقیتازجی سنجش انرژی مصرفی در اتودهای بیومکانیک میرهولد با استفاده از فناوری شتاب سنجی سه محوره چکیده بیومکانیک از جمله شیوههای بازیگری است که با الهام از تئاتر شرق و نیز ...
مجید سرسنگی ـ نیلوفر زارع نقالی و پنسوری؛ ایستایی و پویایی (مطالعهی تطبیقی دو گونهی نمایشی ایران و کره) چکیده «پنسوری» یکی از گونههای نمایش سنتی در کرهی جنوبی است که شباهتهای ...
بهراد باقری ـ مهرداد رایانیمخصوص اهداف تربیت در بازیهای نمایشی چکیده هدف از نگارش این مقاله دست یابی به افقهای اثرگذاری بازیهای نمایشی در رشد ...
محمدحسین عابدی ـ ایرج اعتصام ـ سیدمصطفی مختابادامری چگونگی تبدیل روایت دراماتیک به فضای دراماتیک با استفاده از عناصر میزانسن بر اساس نظریهی حس مکان نوربرگ شولتز چکیده هر صحنه که به اجرا درمی آید، رویدادی است که در یک فضا رخ میدهد و بدیهی است که ...
عرفان ناظر تقابل کنش حماسی و کنش تراژیک در تراژدیهای آیسخولوس چکیده حماسهی هومر (قرن ۹ پ.م)، کنشی حماسی را نشان میدهد که برآمده از ارتباط ...
تکتم نوبخت ـ فریندخت زاهدی شخصیتپردازی واقعگرای «زن» در آثار اکبر رادی با رویکرد انگارههای اگزیستانسیالیسم فمینیست سیمون دوبوار با عنوان زن در «موقعیت» مطالعهی موردی نمایشنامهی خانمچه و مهتابی چکیده سیمون دوبوار نظریهپرداز فمینیست در کتاب جنس دوم میگوید؛ زن، زن زاده ...
پریسا سردشتی ـ محمدجعفر یوسفیانکناری تحلیل سطوح گفتمانی و جلوههای فراداستانی نمایشنامهی «از پشت شیشهها» اثر اکبر رادی (با رویکردی روایتشناسانه) چکیده این مقاله قصد دارد الگوی روایتی نمایشنامهی از پشت شیشهها را از خلال ...
حسن خیری ـ اسماعیل شفیعی بررسی ماهیت مرگ و هستیِ کاراکترهای اصلی تراژدیهای چهارگانهی شکسپیر بر اساس آراء هایدگر چکیده بررسی سیر تحول تراژدی از اولین نمونههای آن در یونان باستان تا تراژدیهای ...
علیاکبر علیزاد دراماتورژی شیزوفرنیک: تأملاتی در مورد متن و نامتن چکیده دراماتورژی اصطلاحی غربی است که دستکم از دههی هفتاد شمسی در نظریه و عمل ...
سعید نیکورزم «ایزد ماشینی» و مرگ تراژدی بررسی چرایی انحطاط تراژدی، همزمان با ظهور سوبژکتیویته در فلسفه چکیده از منظر نیچه زوال تراژدیهای یونان باستان حاصل انحرافی عظیمتر، تحت تأثیر ...
طاهره رضایی ـ علی آنیزاده قابلیتهای نمایشی منظومهی نصایحالاطفال برای تئاتر تعلیمی از دیدگاه روانشناختی چکیده «نصایح الاطفال» یکی از نسخههای منظوم داستان عامیانه «شنگول و ...
زهره بهروزینیا / شیوا مسعودی ماسک به مثابه عروسک در تئاتر یونان باستان بر اساس تعریف هنری یورکفسکی از خاستگاه و چیستی عروسک چکیده هنریک یورکفسکی یکی از نظریهپردازان بزرگ لهستانی قرن بیستم و بیست و یکم ...
سمیه رمضان ماهی / حسن بلخاری قهی / محمدرضا ریخته گران ناتیهشاستره، دستورالعمل هایی برای ظهور رسه در نمایش هندی چکیده ناتیه شاستره بنیادی ترین رسالهی هندی است که جزئیات دقیق را در مورد نحوهی بازی، نوع روایت، صحنه پردازی و گریم شامل میشود و به همین دلیل بسیاری از ...
سیدمصطفی مختاباد / حسین ملکی تحلیل کارکرد «دیگری غایب» در ساختار نمایشی گزیده ای از نمایشنامه های تکشخصیتی ایرانی چکیده نمایشنامههای تک شخصیتی گونهای از متون نمایشی به حساب میآیند که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل مستقل و شناخته شدهای به خود گرفتند. ...